دانلود مستند ابرکارخانه مازراتی

دانلود مستند ابرکارخانه مازراتی

مازراتی، (به ایتالیایی: Maserati)‏ شرکت خودروسازی ایتالیایی و تولیدکننده خودروهای لوکس است، که در تاریخ ۱ دسامبر ۱۹۱۴ توسط برادران مازراتی در شهر بولونیا، راه‌اندازی شد. شرکت مازراتی از سال ۱۹۹۳ تاکنون، متعلق به شرکت خودروسازی فیات می‌باشد و در حال حاضر دفتر مرکزی آن در شهر مودنا قرار دارد. در گروه فیات، مازراتی همواره به‌عنوان زیرمجموعه شرکت فراری محسوب می‌شد، ولی اخیرأ به‌همراه آلفا رومئو، بخش اصلی خودروهای اسپورت فیات را تولید می‌نماید.

Maserati GranTurismo MC Stradale
Maserati GranTurismo MC Stradale

تاریخچه مازراتی

– برادران مازراتی
شرکت مازراتی در دسامبر ۱۹۱۴ تأسیس شد. این شرکت توسط برادران مازراتی به نام‌های آلفری، بیندو، کارلو و اتوره تاسیس شد. آنها در ابتدای تأسیس به تولید خودروهای مسابقه‌ای پرداختند. سال ۱۹۳۲ آلفری درگذشت و ۳ برادر دیگر هدایت شرکت را ادامه دادند.
– مالکیت آدولفو اورسی
در سال ۱۹۳۷، سه برادر مازراتی سهام خود را به شرکت آدولفو اورسی واگذار کردند، اما به عنوان مهندس در تولید خودرو در شرکت به کار خود ادامه دادند. در این زمان نیز شرکت مازراتی همچنان به تولید خودروهای مسابقه‌ای می‌پرداخت که در مسابقات رالی نیز موفقیت‌های زیادی به دست‌آورد. مازراتی حتی در برابر غول‌های خودروسازی آلمانی مانند مرسدس بنز و آتو یونیون در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ هم موفقیت‌های فراوانی را کسب کرد. یکی از خودروهای موفق مازراتی در مسابقات رالی، خودروی مازراتی سی‌تی‌اف۸ بود که موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. با شروع جنگ جهانی دوم، مازراتی هم مانند دیگر خودروسازان دنیا به تولیدات جنگی پرداخت و خودروی نظامی وی۱۶ را برای رهبر وقت ایتالیا یعنی بنیتو موسولینی تولید کرد، که پیش از آن بود که فردیناند پورشه شروع به تولید اتومبیل فولکس‌واگن برای آدولف هیتلر نماید. با پایان جنگ، شرکت تولیدات عادی خود را از سرگرفت و خودروهای سری مازراتی ای۶ را به بازار عرضه کرد. در ادامه، شرکت مازراتی با جذب متخصصان بیشتر تمرکز خود را روی ماشین‌های مسابقه‌ای قرار داد. در این دوران علاوه بر خودروهای مسابقه، اتومبیل‌های ۴سی‌ال‌تی، ۸سی‌ال‌تی و معروف‌ترین خودروی خود یعنی ای۶جی‌سی‌اس را هم تولید و عرضه کرد. سال ۱۹۵۷ تیم مازراتی با خودروی مازراتی ۲۵۰اف توانست موفقیت چشمگیری را به دست‌آورد.
از دیگر خودروهای مازراتی در این زمان می‌توان به مدل‌های مازراتی ۲۰۰اس، مازراتی ۳۰۰اس، مازراتی ۳۵۰اس، مازراتی ۴۵۰اس و مازراتی تیپو ۶۱ تا سال ۱۹۶۱ اشاره کرد.
مازراتی پس از سال ۱۹۵۷ از تولید خودروهای مسابقه‌ای کاست و تمرکز خود را روی خودروهای دیگر معطوف کرد و اولین خودروی ۶ سیلندر خود بنام مازراتی ۳۵۰۰ را عرضه نمود، که از بدنه‌ای تمام آلومینیمی ساخته‌شده بود. در سال بعد نمونه ۸ سیلندر با همان طراحی قبلی ساخته شد، که تحت نام مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی به بازار عرضه گردید.
خودروی بعدی این شرکت مازراتی سبرینگ نام داشت و در سال ۱۹۶۲ تولید شد. سال بعد یعنی ۱۹۶۳ خودروی کوپه مازراتی میسترال وارد بازار شد، که در ۱۹۶۴ طرح اسپایدر آن نیز ساخته شد، که هر دو مدل توسط پیترو فروا طراحی شده‌بود. فروا در سال ۱۹۶۳ نخستین خودروی ۴ در مازراتی را نیز طراحی نمود که با نام مازراتی کواتروپورو روانه بازار شد. در ۱۹۶۷ مدل دو صندلی مازراتی گیبلی طراحی گردید.
– مالکیت سیتروئن
سال ۱۹۶۸ مازاراتی توسط شرکت فرانسوی سیتروئن خریداری شد و نخستین خودروی آن در سال ۱۹۶۹ ارائه شد، که مازراتی ایندی نام داشت. در ادامه سال ۱۹۷۱ خودروی مازراتی بورا به تولید انبوه رسید. بلافاصله مدل‌های مازراتی تحت مدیریت سیتروئن، یکی پس از دیگری طراحی و تولید گردید، که شامل: مازراتی مراک، مازراتی کمسین و مازراتی کواتروپورو ۲ بود. با شروع بحران نفتی سال ۱۹۷۳ و در پی گران شدن قیمت بنزین و افت بازار جهانی خودرو، ترمز توسعه شرکت مازراتی و سیتروئن کشیده‌شد و تا بدان‌جا که سیتروئن تا آستانه ورشکستگی در ۱۹۷۴ پیش رفت. در ۲۳ مه ۱۹۷۵ پس از ادغام دو شرکت پژو و سیتروئن و تاسیس کمپانی جدید پژو سیتروئن، مدیریت جدید تصمیم به واگذاری مازراتی گرفت.
– مالکیت دی توماسو
سال ۱۹۷۵ شرکت بنلی، که خود از شرکت‌های زیرمجموعه دی توماسو محسوب می‌شد و هر دو متعلق به راننده بازنشسته آرژانتینی؛ آلساندرو دی توماسو بود، شرکت مازراتی را از سیتروئن خریداری کرد. در ۱۹۷۶ نخستین مدل تحت مدیریت جدید تولید شد، که مازراتی کیالامی نام داشت. سپس در ۱۹۷۹ سری سوم از خودروی کواتروپورو بنام مازراتی کواتروپورو ۳ عرضه گردید. در اوایل دهه ۱۹۸۰ در خودروهای مازراتی تغییراتی ایجاد شد، که شامل تغییر در طراحی موتور و کاهش قیمت بود. مدل‌های مازراتی بای‌توربو و مازراتی کاریف از آن دسته بودند. آخرین خودرویی که بر پای مدل بای‌توربو ساخته شد؛ مازراتی مسابقه نام داشت. دو خودروی کوپه طرح جدید مازراتی که به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۲ عرضه شدند؛ مازراتی شامال و مازراتی گیبلی ۲ بودند.
– مشارکت با کرایسلر
در اوایل دهه ۱۹۹۰ بخشی از سهام مازراتی توسط شرکت کرایسلر خریداری شد و در پی آن، دو مدل خودرو با مشارکت مازراتی و کرایسلر نیز تولید گردید، که شامل کرایسلر تی‌سی بر اساس مازراتی و مازراتی بارچتا بودند، ولی بعلت مصادف شدن با ورشکستگی کرایسلر، هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند.
– مالکیت فیات
سال ۱۹۹۳ شرکت فیات با سرمایه‌گذاری در مازراتی هدایت آن را به دست گرفت. در سال ۱۹۹۸ با طراحی و تولید مازراتی ۳۲۰۰ جی‌تی تحت مدیریت فیات، فصل جدیدی از تاریخچه مازراتی آغاز شد، که بلافاصله به عرضه مدل‌هایی چون مازراتی کوپه و مازراتی اسپایدر انجامید، که مدل کوپه به‌عنوان بهترین خودروی جهان در سال ۲۰۰۲ تبدیل شد. سپس مدل مازراتی گران‌توریزمو به بازار عرضه شد.
– مالکیت فراری
سال ۱۹۹۷ مازراتی به فیات اتومبیلز واگذار شد و این شرکت نیز ۵۰٪ درصد از سهام مازراتی را به شرکت فراری فروخت، هر چند که بخشی از سهام فراری نیز در اختیار فیات اتومبیلز بود و در مجموع همه این شرکت‌ها زیر چتر شرکت فیات قرار دارند. از آن پس شرکت مازراتی دست به تولیدات محبوب‌تر و موفق‌تری زد و در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‌های تحت کنترل فیات به تولید خودرو مشغول است.

منبع : ویکی پدیا

در ادامه می توانید مستند ابرکارخانه مازراتی را با لینک مستقیم دانلود کنید…

نمونه کیفت
نمونه کیفت

 

 

حتما کلیک کنید  هایپراسپرت 3.4 میلیون دلاری لایکن در جاده
468×60 content ad

درباره نویسنده

ادمین و نویسنده وننو، ای دی تلگرام iMajid

مطالب مرتبط



9 دیدگاه