روح جاودانه انزو فراری

روح جاودانه انزو فراری

فراری انزو مدلی بود که با تکیه بر ۵۰ سال پیشتازی در عرصه فناوری فرمول یک در شرکت فراری به افتخار موسس آن یعنی انزو فراری نام گذاری شد.انزو از جمله خودروهایی بود که مانند مدل های F40 و F50 به صورت محدود تولید شد ، مجموعا ۳۹۹ دستگاه. این خودرو برای شرکتی مانند فراری مدلی است که اوج فناوری و هنرش را در ساخت یک سوپراسپرت گران قیمت نشان می دهد.در واقع انزو رو می توان یک خودروی مسابقه ای فرض کرد که قابلیت راه رفتن در جاده های عادی را هم دارد. همانطور که می دانید،تولید این خودرو در سال ۲۰۰۵ خاتمه یافته است.انزو توسط پینین فارینا طراحی ، در مارانللو ساخته و در فیورانو تست شد.تست های این خودرو را مایکل شوماخر و داریوبنوزی راننده های فرمول یک آن زمان فراری انجام دادند. در شرکت فراری پروژه انزو به نام FX شناخته می شد که بیش از ۲۰ میلیون یورو هزینه برایش در برداشت.البته شک نکنید که مسئولان فراری بسیار باهوش هستند زیرا با قیمت ۶۷۰ هزار دلاری انزو سود بسیاری از این پروژه به جیب زدند.

فراری انزو
فراری انزو

انزو از نظر فناوری در سطح بالایی فرار دارد.استفاده از شاسی ترکیبی فیبرکربن و آلومینیم مشبک،باعث سبک شدن وزن آن شده است.وسط این شاسی گران قیمت فضای قرار گرفتن موتور ۱۲ سیلندر با نام F140 قرار دارد.این موتور در دو نقطه توسط آلیاژ مخصوصی به بدنه وصل شده است تا مانع از انتقال ارتعاشات به داخل کابین شود. F140 یکی از بزرگترین موتورهای تاریخ فراری است.این موتور با حجم ۶ لیتری خود می تواند در دور پایین به گشتاور بالاتری نسبت به F50 برسد. با وجود این حجم زیاد،فراری هنوز هم می داند چگونه از موتور بیشترین قدرت را استخراج کند. ۱۰۹ اسب بخار به ازای هر لیتر بازدهی مطلوبی برای یک موتور محسوب می شود.چسبیده به آن،سیستم انتقال قدرت F1 فراری در مخزنی از روغن قرار دارد.این گیربکس هنگام تعویض دنده در حات عادی ۱۵۰ میلی ثانیه و در حالت اسپرت تنها ۹۰ میلی ثانیه است. انزو هم چنین از سیستم های الکترونیک پیشرفته ای بهره می برد.سیستم انتقال تعلیق فعال با استفاده از کمک فنرهای هوشمند به خودرو اجازه می دهد که هنگام رانندگی جاده ای تعلیق نرمی داشته باشد.در حالت اسپرت نیز تعلیق سخت و شرایط برای هندلینگ بهتر فراهم می شود. انزو برخلاف بسیاری از خودروهای اسپرت از امکانات و سیستم های مناسبی مثل تنظیم برقی صندلی ها در داخل کابین برخوردار است.

فراری انزو
فراری انزو

با تمهیدات فراری برای انزو،این خودرو به سوپراسپرتی تبدیل شد که قطعا روح انزو فراری هم به افتخار آن می کند.این خودرو در پیست هم رکوردهای خوبی به ثبت رساند.هم اکنون بازار انزوهای دست دوم رونق خوبی دارد و با قیمتی به مراتب بیش از قیمت عرضه اش دست به دست می شود.بد نیست بدانید که گروه فیات پلت فرم ارزشمند این اتومبیل را به همین سادگی رها نکرد و مازراتی MC12 را بان ساخت. خودرویی که از همه لحاظ به شدت شبیه Enzo است.

  • Ferrari-Enzo-2002-0d
  • Ferrari-Enzo-2002-0f
  • Ferrari-Enzo-2002-01
  • Ferrari-Enzo-2002-02
  • Ferrari-Enzo-2002-03
  • Ferrari-Enzo-2002-04
  • Ferrari-Enzo-2002-07
  • Ferrari-Enzo-2002-12
  • Ferrari-Enzo-2002-27
  • Ferrari-Enzo-2002-49

کلاس

سوپراسپرت

آرایش پلت فرم

موتور عقب – دیفرانسیل عقب

موتور

V12 5988cc

قدرت

(۶۵۱hp @7800rpm (109 hp/lit

گشتاور

۶۵۷Nm @5500rpm

وزن

(۱۳۷۰kg (2.1 kg/hp

گیربکس

۶ دنده نیمه اتوکاتیک

حداکثر سرعت

۳۵۰ km/hr

۰-۱۰۰ (km/hr)

۳٫۴ sec

سال ساخت

۲۰۰۲-۲۰۰۵ ( ۳۹۹ دستگاه )

قیمت جهانی

۶۷۰ هزار دلار

حتما کلیک کنید  نسل جدید فورد جی تی
468×60 content ad

درباره نویسنده

ادمین و نویسنده وننو، ای دی تلگرام iMajid

مطالب مرتبط