مهم : داستان مناظره 33 در باب صنعت خودرو

مهم : داستان مناظره 33 در باب صنعت خودرو

همین دیروز بود که وقتی کانال یک را گرفتم متوجه شدم جدیدترین سوژه شبکه یک قیمت گذاری خودرو است.البته هیچوقت از این برنامه مناظره انتظار زیادی نداشتم و نخواهم داشت چون همیشه افرادی بی ربط و اغتشاش گر را وارد مناظره کرده و در اخر بدون راه حل کار را به اتمام میرساند،هرچند اینبار خوب بود که فهمیدیم به قول رئیس جمهور وقتمان چه بی سوادان ابلهی در دولت و صنعتمان از بیت المال مسلمین تناول میکنند و صد البته منتقد دولت هم نیستند.

صنعت خودرو ، رقابتی یا انحصاری؟
صنعت خودرو ، رقابتی یا انحصاری؟

به گزارش وننو  ، سی و سومین برنامه مناظره با حضور فرهاد به نیا ، سخنگو و عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو ،سید محمد بیاتیان، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، نادر قاضی پور ، عضو ناظر شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نادر هوشمندیار استاد دانشگاه به موضوع صنعت خودرو و چگونگی رقابت در این صنعت پرداخت.

بغیر از اقایان نعمت بخش و قاضی پور ندیدم که دیگر دوستان حاضر در مناظره حرف مهمی بزنند ،البته نباید از این نکته رئیس صنف قطعه سازان راحت گذشت که گفت کسی به تنها بخش خصوصی صنعت خودرو بهایی نمیدهد و کسی نمیگوید صنعت فولاد دارد اهن کیلویی ۶۰۰ تومانی سال ۹۰ را کیلویی ۲۶۰۰ تومان به ما میدهد و در عرض ۶ ماه گذشته ۶۰۰ تومان روی قیمت مواد اولیه امده است.شاید حرف اقای به نیا مهم ترین حرف این جمع بود و دیگر دوستان در دعواهایشان یکدیگر را کوبیدند.

نادر قاضی پور،نماینده مجلس وعضو ناظر شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس.

اقای قاضی پور صحبتهای جالبی داشتند و با ان لهجه شیرین ترکی خوب از خجالت اقای نعمت بخش در امدند و میتوان گفت مداوم وی را به گوشه رینگ میبرد و هوک های سنگی را در میانه میدان بر وی وارد میکرد به قول اهالی فن شاه بیت قاضی پور این جمله بود: اگر ما نبودیم شما خون مردم را در شیشه میکردید شما میخواستید پراید ۸ میلیونی را ۳۰ میلیون بفروشید در حالی که پراید بترکد ۵ میلیون بیشتر نمی ارزد.

عضو ناظر شورای رقابت  با اشاره به اینکه طبق گزارش: کمیسیون اصل ۹۰  آقایان در واردات خودرو بالای ۳هزار میلیارد تومان پول و رانت خوردند، گفت: گمرک و اداره استاندارد باید با ورود قطعه چینی به اسم قطعه ایرانی برخرود کنند.

وی اظهار کرد: در سال ۹۰ , به میزان ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۶۱۲ خودرو در ایران تولید شد و واردات حدود ۲٫۸ دهم درصد بود که در سال ۹۱ به عمد این کار را کردند تا قیمت سهام خودرو سازی کاهش یابد و افراد خاص خریداری کنند و در سال ۹۱, نصف سال ۹۰تولیدات خودرو داشتیم و واردات به  ۴۴ هزار رسید.  متاسفانه در سال ۹۲ واردات خودرو به ۸۷ هزار رسید و تولید به ۵۸۷ هزار رسید که یک سوم تولید سال ۹۰ بود که این خیانت در حق ملت بود.

قاضی پور گفت: ماشین های چینی وارد کشور کرده اند که قیمت آن ۷۰ میلیون تومان بود ولی آقایان ۱۰۰ میلیون تومان فروختند، من سوالم این است که ۳۰ میلیون تومان مابه التفاوت به جیب چه کسی رفت؟

از دیگر نکات قابل بحثی که قاضی پور به ان اشاره کرد ورود مواد اولیه به بازار بورس بود که فرهاد به نیا نیز به درستی به ان اشاره کرده بود و این امر را موجب دلال بازی در این صنعت دانسته بود.

وی اضافه کرد: خودروسازان پیشنهاد ۳۰ میلیونی برای پراید به شورای رقابت اعلام کرده بودند که نه تنها این پیشنهاد برای ما سوال برانگیز بود بلکه به طور جد با آن مخالفت کردیم.

قاضی‌پور در واکنش به صحبت‌های نعمت‌بخش افزود: اگر شورای رقابت نبود شما خودروسازان خون مردم را در شیشه می‌کردید.دولت دستور داد که قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت باید اجرایی شود، اما خودروسازان به آن عمل نکردند؛ در زمان محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت ما مبنا را ۳ هزار و ۷۰۰ تومان قرار دادیم نه قیمت ارز مبادله‌ای.

وی عنوان کرد: شما می‌خواهید یک‌شبه پولدار شوید و اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو هم مثل دلار لحظه‌ای بالا می‌رفت؛اگر زیان ده هستید چرا مدیران شما پاداش‌های چندصد میلیونی گرفتند؟

 قاضی پور مشکل اصلی را واردات قطعات عنوان کردو افزود: آقای به نیا از حق قطعه سازان دفاع کنید و از خودروسازان نترسید.

هرچند قاضی پور جو زیادی ایجاد کرد و راه حلی نداد  اما حرفهایش برای همه قابل تامل بود.حرفهایی که حرف دل مردم بود.

 احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان:

نعمت بخش فان ترین و خنده دار ترین و بیسوادانه ترین حرفهای مناظره را میزد.حرفهایی که نه تنها بدون علم و بدون ریشه بود بلکه نشان از این بود که یک جوکر را در سمت دبیری انجمن خودروسازان قرار داده اند و این خود گواه بر وضعیت فعلی انجمن خودروسازان کشور است و به قول اهالی ادب: سالی که نکوست از بهارش پیداست.

فان شماره ۱ : 

احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان گفت: آقای قاضی پور صحبت های پراکنده‌ای کردند اما براساس اطلاعات سازمان ملی استاندارد فقط ۱٫۳ درصد تصادفات رانندگی ناشی از نقص فنی وسیله است و نیروی انسانی، جاده و نبود پلیس عامل بروز تصادفات رانندگی هستند.

رفع فان : 

اینجا باید گفت که اقای نعمت بخش اولا مگر ۱٫۳ درصد از تصادف میزان کمی هست؟ مگر جان مردم از سر راه امده است که به این راحتی میگویید ۱٫۳ درصد.از اینها که بگذریم ما بقی مرگ و میرها عاملش چیست؟ چرا در تصادف یک bmw  با یک کامیون تنها یک دست میشکند ولی در تصادف یک پراید یا پژو با گارد ریل یک خانواده از بین میرود؟ نقص فنی را که کنار بگذاریم که شما پاسخ گوی همین ۱٫۳ درصد هم نیستید به ایمنی خودروها میرسیم که شما قوطی حلبی تحویل مردم میدهید و این یعنی دعوت مردم به کام مرگ.

فان شماره ۲ :

نعمت بخش با بیان اینکه دلالان سریع می آیند و با ثبت نام سایت را پر می کنند ، ادامه داد : برای حل این معضل باید خودرو را به حاشیه بازار آورد.

رفع فان : 

اقای نعمت بخش مگر یک خودرو ساز ملی باید اینقدر ضعیف باشد که دلالان اینده و مسیرش را ترسیم کنند.تیراژ خودرو چه میشود پس؟ شما خودتان پای دلالان را به عرصه خودروسازی باز کردید.

فان شماره ۳:

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: به قول آقای بیاتیان با فشار وزارتخانه در تمام شهرستان‌ها خط تولید خودرو زده شد. به استناد تبصره ۲ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه از سال ۹۱ و ۹۲ که قیمت ما فریز شد ما ۶هزار میلیارد تومان زیان کردیم و هیچ کمک زیانی به ما داده نشد. برای صنعت شیر ۳۰۰ میلیارد دلار کمک می‌کنند اما به این صنعت هیچ کمکی نشد.

رفع فان : 

اقای نعمت بخش شما از یک طرف میگویید بگذارید خودمان تعیین قیمت کنیم از یک طرف میگویید تعرفه ورود را افزایش دهید و از طرف دیگر میگویید به ما زیان دهید.خب معلوم نشد شما حرفتان چیست.اگر همین امروز دولت دست از حمایت از شما بکشد هر دو شرکت ورشکست میشوند و دیگر جز اواره چیزی از انها باقی نمیماند پس لطفا حرفهای بی ربط نزنید.شما میگویید ۳۰۰ میلیارد دلار به صنعت شیر کمک کرده اند و به گونه ای وانمود میکنید انگار نمیدانید صنعت شیر چقدر مهم است برای خودتان دولت فهمیده بود که خودروهای شما دست و پای مردم را میشکند گفت تا لا اقل با شیر ایمنی طبیعی مردم را بالا ببرد.اقای نعمت پور در همه دنیا شیر یکی از مهم ترین برنامه های دولت است و خودرو تحت مالکیت بخش خصوصی است و اگر دولت یک ریال به قیمت شیر اضافه کند مردم اعتصاب میکنند و این درحالی است که ما در ایران بخاطر این اب وایتکس ها داریم دو برابر قیمت واقعی پول میدهیم و اگر این ۳۰۰ میلیارد دلار هم نبود معلوم نبود چه به مردم تحویل میدادند.مسلما میشود خودرو نباشد و لی امکان ندارد که شیر از سفره مردم حذف شود.

در پایان باید گفت که اقای نعمت بخش بهتر است بجای شمردن زیان ها از سودهایتان در بانک پارسیان و چپاول گری مردم هم صحبت کنید و کمتر از زیانهایی صحبت کنید که جبران شده اند.به قول اقای قاضی پور چرا به عوامل اجرایی شرکتهایی که ۸ هزار میلیارد تومان ضرر کرده پاداش های میلیونی داده میشود؟

فرهاد به نیا ، سخنگو و عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو 

به نیا بهترین صحبت ها را در مناظره انجام داد و به نکته های خوبی اشاره کرد.

فرهاد به نیا ، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه  حدود ۵۰ جلسه درباره قیمت گذاری خودرو درباره رقابتی بودن و کیفیتی بودن آن داشتیم ولی هنوز با بازاری مواجه هستیم که دچار تلاطم می شود ، گفت: باید دید آیا در زمینه ورودی صنعت خودرو، مواد اولیه، ارز و سایر هزینه های تولیدی کنترل لازم را داشته ایم؟

وی با اشاره به اینکه سد قیمت خودرو که سالها اجازه نمی دادند قیمت خودرو توسط بازار تعیین شود و بعد از اینکه قیمت رقابتی شد نرخ ها نسبت به دهه ۸۰ صعودی شد، اظهارکرد:

سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با تاکید براینکه ما به هیچ عنوان علاقه ای به افزایش قیمت خودرو نداریم ، تصریح کرد: افزایش قیمت موجب کاهش تیراژ و مشتری می شود.

وی تصریح کرد: : ما تمام مواد اولیه را خودمان تولید می کنیم ولی چرا سر از بازار بورس در میاورند تا موجب گرانی ۳۰ درصدی آن مواد و در نهایت گرانی خودرو شود. بورس را میتوان مادر فساد جوامع اقتصادی نامید جایی که میتوان به ان قمار خانه نوین لقب داد و میبینیم که امروز ریشه بسیاری از بدبختی های صنایع ما همین بورس است.و هم به نیا هم قاضی پور به درستی به این مساله اشاره میکنند.

به نیا در ادامه گفت: از پژوی فرانسه به من گواهی افک دادند و من می توانم قطعه صادر کنم؛ آیا این صنعت باعث خروج یکصد دلار مملکت طی ده سال اخیر نشده است؟ هیچ کشوری تولید داخل را رها نمی کند بیرون را بچسبد.

به نیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو در ادامه برنامه مناظره  با اشاره به اینکه نرخ تعرفه ۲۸درصد است، اظهار کرد: واردکننده‌ها ارز مبادله ای دریافت می کنند و به نرخ آزاد می فروشند.

وی با اشاره به اینکه نرخ بهره بانکی در کره جنوبی در سال ۲۰۱۲، به میزان ۳٫۲۵ درصد بوده است و در سال ۲۰۱۳، به میزان ۲٫۵ درصد رساند، گفت: یعنی تولید کنندگانی که در کره جنوبی برای ما ماشین هیوندا می فرستند ۲٫۵ درصد بهره بانکی پرداخت می‌کنند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو اظهار کرد: به نظرمن خودرو سازی انحصاری نیست. اگر نرخ بهره‌بانکی، نرخ مواد اولیه تولید،نرخ خدمات بیرون و اجازه انتخاب نیروی کار درست به ما داده شود و این شرایط بهبود یابد تولید کننده خواهان کاهش قیمت هستیم چرا که افزایش قیمت به نفع ما تولید کنندگان نیست و البته به نفع مصرف کننده هم نیست.

به نیا خاطرنشان کرد: شورای رقابت باید بیشتر از اینکه به خودروسازان فشار وارد کند، به کارخانجات تولید کننده مواد اولیه نظارت کنند.

 نادر هوشمندیار استاد دانشگاه

نادر هوشمندیار اصولا ادم ساکتی بود اما گاها حرفهای قابل توجهی هم میزد که برای حسن ختام این مقاله بیان ان خالی از لطف نیست.

هوشمندیار با بیان اینکه وقتی بازار آزاد نداریم، سرمایه گذاری خارجی نداریم و تعرفه قیمت گذاری نداریم، چی رقابتی ؟ ، ادامه داد : خودروی ۲۰۶ در ایران با قیمت ۴۰ میلیون تومان تولید می شود در حالی که همین الان این خودرو را با چرخی یک ساعته در دوبی می توانید با نرخ ۲۰ میلیون تومان خریداری کنید تازه وام با باپرداخت ۳ درصد هم می دهند.

هرچن هوشمندیار در باقی موارد نشان داد یک روشنفکر به تمام معناست و اصلا به تمام جوانب کار نگاه نمیکند و تنها نکته منفی کار را بررسی کرده است.

در پایان از اینکه سر شما عزیزان را به درد اوردیم عذرخواهی میکنیم و امیدواریم روزی برسد که صنعت خودروی ما شکل بگیرد و از این حالت مونتاژی بیرون بیاید.

یا حق

حتما کلیک کنید  ایران، خودرو خارجی می‌سازد
468×60 content ad

درباره نویسنده

مدیر سایت و سردبیر خبری وبسایت وننو

مطالب مرتبط



7 دیدگاه