آیرودینامک و عملکرد فنی کوروت Z06 جدید – قسمت دوم

آیرودینامک و عملکرد فنی کوروت Z06 جدید – قسمت دوم

در قسمت اول به معرفی مختصری از کوروت Z06 و از تاریخچه آن گفتیم، همچنین جدیدترین مدل کوروت Z06 را هم معرفی کردیم. حال در قسمت دوم می خواهیم بصورت کامل تر، طراحی بدنه و عملکرد فنی Z06 جدید را بررسی کنیم…

کوروت Z06

بخش اول بررسی طراحی بدنه و آیرودینامیک Z06 :

اجزایی مثل هواکش های روی گلگیرهای جلو ، تیغه های مکنده پیش روی گلگیرهای عقبی برای هدایت هوشمندانه جریان هوا به ترمزها و دریچه های بزرگ عقب خودرو برای تقویت گردش هوا زیر بدنه بخشی از حرارت این Z06 جدید را فرومی نشانند. گلگیرهای برآمده ، لاستیک های بزرگتر و عریض تر را برای چسبندگی بیشتر به سطح جاده در خود جای می دهند.

آیرودینامیک کوروت Z06

بزرگتر شدن دریچه های ورودی هوا به بهبود خنک کاری موتور،ترمزها،جعبه دنده و دیفرانسیل کمک کرده و در نهایت قابلیت های کارکردی خودرو را افزایش می دهد. بسته آیرودینامیکی با چهره ای تهاجمی تر نیروی رو به پایین فوق العاده ای را ایجاد می کند که به چسبندگی و پایداری بدنه را به ویژه در سر پیچ ها و سرعت های بالا تضمین خواهد کرد.

  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (44)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (17)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (18)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (46)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (45)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (49)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (43)

عرض خودرو در قسمت عقب و جلو به ترتیب ۸۰ و ۵۶ میلی متر افزایش یافته که از یک سو پایداری و از طرفی کنترل پذیری بهتری به دنبال دارد. کوروت Z06 جدید علاوه بر کاپوت فیبرکربنی برای اولین بار در تاریخ خودش سقف فیبرکربنی هم دارد که از قضا قابل برداشتن است. استفاده از الیاف کربن در سقف خودرو علاوه بر مزیت های دم دستی مثل کاهش مرکز ثقل و توزیع بهینه وزن برای فرمانپذیری دقیق ، برای اولین بار فرح وصف ناپذیری را هم عاید سرنشین ها می کند تا در کنار سرخوشی حاصل از سواری با Z06 بی واسطه از تماشای آسمان آبی لذت ببرند.

حداکثر نیروی رو به پایین ، هدف اصلی طراحی است.

در کوروت Z06 جدید سه بسته آیرودینامیکی عرضه شده است:

  1. اولی همان آیرودینامیک استاندارد شامل اسپلیتر جلو ، زه دور گلگیرجلو ، کاپوت فیبرکربنی منحصر به فرد با دریچه بزرگ و اسپویلر عقب است که نمونه آن را در بسته Z51 کوروت استینگری مشاهده می کنید.
  2. یک پله بالاتر، بسته آیرودینامیک فیبرکربنی متشکل از اسپلیتر بزرگتری در جلو همراه با باله های طرفینی کوچک،درگاهی های فیبرکربنی و اسپویلر بزرگی در عقب با لبه های باریک و عمودی است که به طور قابل توجهی نیوری رو به پایین خودرو را تقویت می کند.
  3. در بالاترین سطح بسته آیرودینامیکی،تحت نام بسته Z07 باله های روی اسپلیتر جلو باز هم بزرگتر شده و درست در مرکز اسپویلر عقب یک قطعه شفاف و قابل تنظیم برای کاربر حرفه ای بر روی پیست نصب می شود. با وجود بسته Z07 کوروت چنان نیروی آیرودینامیک رو به پایینی تولید می کند که تا کنون هیچ کدام از خودروهای تولیدی GM به آن دست پیدا نکرده اند.
حتما کلیک کنید  خودروسازان چه قدر زیان کرده‌اند؟

بخش دوم بررسی عملکر فنی کوروت Z06  :

کوروت Z06 مدل ۲۰۱۵ تنها سوپراسپرتی است که علاوه بر توان تولیدی ۶۰۰ اسب بخاری خود امکان انتخاب نوع جعبه دنده ۷ سرعته دستی یا جعبه دنده اتوماتیک ۷ سرعته مسابقه ای همراه با شیفتر دستی را در اختیار خریدار قرار می دهد.

موتور کوروت Z06

جعبه دنده دستی ۷ سرعته استاندارد Z06 با بهره مندی از سیستم انطباق فعال دور موتور از طریق شبیه سازی تکنیک حرفه ای پنجه-پاشنه در تعویض معکوس دنده فقط با فشار یک شستی تعادل میان سرعت گیربکس و دور چرخ ها را حفظ کرده و از تکان های سریع و افت rpm جلوگیری میکند.

موتور کوروت Z06

در جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک نیز علاوه بر تعویض آنی و خودکار دنده ها برای موقعیت های مسابقه ای نیز امکان تعویض دستی دنده از طریق شیفتر فراهم شده است.

  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (19)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (21)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (22)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (23)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (20)

شورولت علاوه بر لاستیک های سوپراسپرت ZP میشیلن – پایلوت ، لاستیک های اسپرت کاپ ۲ZP میشیلن – پایلوت را نیز در قالب بسته Z07 برای چسبندگی بیشتر کوروت Z06 2015 به جاده عرضه کرده است.

  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (11)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (30)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (31)
  • Chevrolet Corvette Z06 2015 (32)

استفاده از روتورهای فولادی و کربن سرامیکی برمبو در عین کاهش وزن و عملکرد فوق العاده نیروی ترمزی سریع و قابل اطمینانی را ایجاد کرده است.

با گرداندن پیچ انتخاب حالت رانندگی می توانید بسته به شرایط جاده و حس و حال خودتان بر روی یکی از پنج حالت جوی ، اقتصادی ، تور ، اسپرت و پیست توقف کنید. هر حالت رانندگی بصورت الکترونیکی تا ۱۲ متغیر عملکردی خودرو را برای انطباق پذیری هر چه بیشتر Z06 با شرایط محیطی تحت تاثیر قرار می دهد. سه آیتم از مجموع ۱۲ متغیر ذکر شده عبارتند از :

  1. کنترل تطبیق پذیر دمپرها : بدون کمترین تاثیر منفی بر کیفیت رانندگی هر ۱۰ تا ۱۵ میلی ثانیه یکبار دمپرها را با وضعیت جاده انطباق می دهد.
  2. مدیریت قدرت کشش (PTM) : در حالت رانندگی پیست فعال می سود هنگام ترمزگیری و کاهش گشتاور از میان پنج حالت پیش فرض خود یکی را اعمال می کند.
  3. دیفرانسیل الکترونیکی لغزش محدود (eLSD) : به طور استاندارد با Z06 همراه شده و بشکلی بهینه گشتاور را در چرخ های عقب توزیع میکند. این سیستم که در حالت های اسپرت و پیست ژست تهاجمی تری به خود میگیرد با هدف ارتقاء پایداری و واکنش پذیری هر چه بیشتر خودرو طراحی و پیاده سازی شده است. گذشته از این ، eLSD به یک کلاچ هیدرولیکی مجهز است که می تواند در کمتر از یک دهم ثانیه برای بهبود حس فرمانپذیری ، حفظ تعادل و توان کششی دائما درگیری کلاچ را در بازه کاملا آزاد و درگیری کامل تغییر دهد.

توسط سیستم ضبط و تجزیه و تحلیل داده های عملکردی خودرو می توانید به وسیله دوربین نصب شده بر روی شیشه جلو خودرو رانندگی خود را ضبط کرده و آن را به همراه داده های همزمان به دست آمده از انواع سنسورها،شمارنده ها و GPS خودرو در یک کارت حافظه SD ذخیره کنید. در موقع فراغت می توانید فیلم پردازش را در لپتاپ شخصی تان یا صفحه نمایش ۸ اینچی HD خودرو تماشا کرده و شیوه رانندگی خود را به کمک تصاویر غنی شده از داده های مختلف تجزیه و تحلیل نمایید. ناگفته نماند که با انتخاب هر حالتی رانندگی ماهیت نقش بسته بر تصویر نیز تغییر خواهد کرد:

حالت پیست: Z06 را در حالت پیست قرار دهید،آنگاه درست مثل بازی های کامپیوتری می توانید فیلم رانندگی خود را همراه با نمایش سرعت ، rpm (دور موتور( ، کشش کرانشی یا gforce ، نقشه مسیر ، لپ تایم و خط شروع و پایان مشاهده کنید.

حالت اسپرت: در این حالت علاوه بر داده های عملکردی معمول ، فیلم رانندگی با اطلاعاتی مثل سرعت و کشش گرانشی غنی می شود.

حالت تورینگ: بهتر است گردش های تفننی خود با Z06 را در این حالت ضبط کنید تا همچون یک آلبوم به یاد ماندنی زمان و تاریخ ، دمای خارج کابین ، ارتفاع از سطح دریا و البته تعداد و سابقه پیچ های تند جاده را برایتان نمایش می دهد.

حالت عملکردی: برای ثبت شاخص های عملکردی مثل شتاب صفر تا ۱۰۰ ، سرعت زمان یک چهارم مایل و رقم ۰ – ۱۰۰ – ۰ سیستم ضبط و تجزیه و تحلیل داده های خودرو را در این حالت قرار دهید.

حتما کلیک کنید  کلیپ معرفی کوروت Z06 در دیترویت 2014

مطالعه قسمت اول …

ادامه دارد …

468×60 content ad

درباره نویسنده

@veneno_ir کانال رسمی وب سایت وننو در اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...