دنده معکوس با تکنیک پاشنه – پنجه [Heel and Toe]

دنده معکوس با تکنیک پاشنه – پنجه [Heel and Toe]

انجام دادن دنده معکوس همراه با تکنیک پاشنه – پنجه [Heel and Toe] در خیابان هم مانند مسابقه مهم است. مخصوصا در آب و هوای بارانی در اتومبیل های دیفرانسیل جلو ، اگر چرخ های جلو را قفل کنید ، کنترل و هدایت فرمان را از دست می دهید و موتور شما در یک لحظه قفل می شود که می تواند بسیار پرخطر باشد.

تعویض دنده ی درست نه تنها در رانندگی سریع بلکه در رانندگی با حداکثر پتانسیل نیز بسیار مهم است. در صورتی که دنده ی معکوس را به درستی نیاموختید، اتومبیل شما هرگز سریع و روان نخواهد بود.

تعویض دنده ی درست ، راحت نیست. نیاز به هماهنگی ، تمرکز و تمرین دارد. در این تکنیک همه ی کارها با هم انجام میشوند، هر دو دست ، هر دو پا و از همه مهم تر (و برای برخی مشکل ترین) ذهن شماست. دست چپ شما فرمان را می گیرد،دست راست دنده عوض میکند. پای چپ با کلاچ کار می کند و پای راست نه فقط ترمز میگیرد بلکه به آرامی و نرمی گاز را کم و زیاد می کند و ذهن شما می گوید که دور موتور مناسب را حفظ کنید. فقط این ها نیستند ، بلکه گوشهای شما به موتور و صدای جعبه دنده گوش میدهد، چشمان شما منتظر دیدن محل پیچیدن بوده و به دورسنج و به آینه ها نگاه میکند.

تمام اینها در یک لحظه اتفاق می افتد. در ورود به پیچ ممکن است سعی کنید از کسی سبقت بگیرید یا ممکن است پشت سری تان به سمت شما حرکت کند یا سعی کنید از روغن ریخته روی زمین یا ماشینی که در حال اسپین شدن است دوری کنید یا سعی کنید مانع چرخیدن یا اسپین شدن خودتان شوید. ممکن است تمام اینها یکباره اتفاق بیفتد. وحشتناک است و شما تازه دنده معکوس و تکنیک پاشنه – پنجه را یاد گرفته اید.

حتما کلیک کنید  رولزرویس گوست منصوری در لندن

خوشبختانه در خیابان قدری راحت تر از پیست مسابقه است ولی روش گرفتن دنده معکوس یکی است. بهترین راه تمرین زیاد و مداوم قبل از بیرون آمدن اتومبیل از گاراژ است. اگر هنوز نمی توانید این کار را درست انجام دهید،هرگز با اتومبیل در حال حرکت نیز نخواهید توانست. پس از آنکه با تمرین در گاراژ منزلتان روی آن تسلط بافتید در خیابان تمرین کنید بعد از آن روی پیست ساده خواهد بود.

مشکل اول تازه کاران با دنده معکوس و تکنیک پاشنه – پنجه درک نادرست است. بسیاری تصور می کنند که دلیل مهم استفاده از تکنیک دنده معکوس بهره بردن از ترمز موتور است. این تفکر تا حدی از دوران لاستیک های لاغر ، رانندگان چاق و ترمزهای کاسه ای با عملکر ضعیف باقی مانده است. ترمزهای دیسکی مدرن واقعا تغییر کرده اند، با قدرت بالای توقف ترمزهای مدرن‌ ، دنده معکوس غیر ضروری و نامناسب در حقیقت روش خوبی برای خراب کردن موتورهای مدرن است.

در مسابقه ، محدود کننده های دور موتور تنها در طول شتابگیری کار می کنند نه در حین کن کردن شتاب پس اگر دنده معکوس در دور موتور بالا انجام پذیرد، موتور هیچ انتخابی ندارد جز اینکه دور آن بیش از حد بالا برود. اگر کلاچ خیلی زود گرفته شود و ترمزگیری مناسب برای ایجاد تعادل بین سرعت موتور و دنده اجرا نشود، این حالت پیش می آید. اگر شما دور موتور را بیش از حد بالا ببرید، ممکن است موتور در همان لحظه از کار نیافتد ، اما ممکن اسن سوپاپ خمیده یا کشیده شود و خیلی زود این عیب مشخص خواهد شد و شما نیازی به تعمیر اساسی موتور خواهید داشت و احتمالا حتی ندانید که چرا چنین مشکلی پیش آمده است.

حتما کلیک کنید  دو بخشنامه جدید خودرویی گمرک

زمانی که دنده معکوس را اعمال می کنید هدف اصلی تغییر دنده به دنده ی پایین تر در حین عملکرد حداکثری ترمز است بدون اینکه تغییری در انتقال وزن بوجود بیاید و تعادل به هم بخورد. برای انجام اینکار باید هماهنگی کاملی میان موتور ، جعبه دنده و دور موتور وجود داشته باشد، که این امر نیازمند این است که پای شما دو وظیفه را همزمان انجام دهد. نام تکنیکی که با استفاده از آن این امر امکان پذیر می شود ، پاشنه-پنجه است. این اصطلاح در سال ۱۹۵۰ توسط فراری رایج شد.

همان طور که قبلا گفتیم باید با توپی پای راست ترمز کنید نه با پنجه ، این قانون برای اجرای تکنیک پاشنه – پنجه [Heel and Toe] نیز صادق است.

تکنیک پاشنه - پنجه
شتابگیری در دنده ی سه
  1. تکنینک پاشنه – پنجه [Heel and Toe] اکثرا در زمان کاهش دنده و هنگام حرکت در پیچ اجرا می شود. شکل بالا نشان می دهد که راننده ای با سرعت دنده ی سه در حال شتابگیری بوده و به نهایت دامنه نیرو می رسد.

زمانی که به منطقه ی ترمزگیری نزدیک می شوید، سینه ی پای راست خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید. پدال ترمز همیشه بیشتر از بقیه پدال ها اهمیت دارد، بنابراین طوری پای خود را بر روی آن نگه دارید که لیز نخورد. در بعضی از اتومبیل ها به خاطر ساختار خاص پدالها و فاصله ی آنها ، اجرای تکنیک دشوار می باشد. از چکمه های مخصوص مسابقه یا کفشهایی با کفی های ظریف استفاده کنید.

  1. کمی پدال ترمز را فشار دهید و تا جایی سرعت خود را کاهش دهید که پس از کاهش دنده نیازی به تنظیم کردن دور موتور نباشد. شکل زیر را ببینید. در این مثال راننده در دنده ی سه رانندگی می کند و سرعت را کاهش می دهد.
تکنیک معکوس دنده پاشنه - پنجه
ترمزگیری سخت قبل از یک پیچ ، سرعت موتور همانند سرعت جاده کم می شود
  1. در زمان مناسب برای کاهش دنده ، در حالیکه هنوز پایتان روی ترمز است ، پای راست خود را طوری بچرخانید تا پاشنه آن روی پدال گاز قرار گیرد. اگر پدال های شما نزدیک یکدیگر قرار دارند می توانید از کناره ی پای خود هم استفاده کنید. در همین زمان، کلاچ را با پای چپ خود فشار دهید تا چرخها با موتور درگیر نباشند.
دنده معکوس
چرخاندن پای راست و آماده شدن برای فشار دادن گاز ، فشار دادن کلاچ
  1. زمانی که کلاچ را میگیرد، از دور موتور کاسته می شود. با پاشنه ی پای راستتان بر پدال گاز فشار آورید تا دور موتور را بالا ببرید و دور موتور برای دنده ی دو کم شود.
پاشنه - پنجه
گرفت پدال گاز برای بالا بردن سرعت
  1. زمانی که دور موتور با سرعت جاده برابری کند، دنده ای را انتخاب کنید که به شما اجازه ی بیرون رفتن از پیچ را با سرعت هرچه تمام تر بدهد. (شکل زیر…)
Heel and Toe
تغییر به دنده ی ۲
  1. به آرامی و به تدریج کلاچ را رها کنید.
پنجه - پاشنه
کلاچ را رها کرده و از پیچ خارج شوید
  1. هنگام خروج از پیچ به آرامی گاز دهید و برای پیچ بعدی آماده شوید.
پنجه - پاشنه
شتابگیری

در ادامه سه کلیپ از تکنیک پاشنه – پنجه آماده کردم که کلیپ اول مربوط به آیرتون سنا می باشد و پیشنهاد میکنم حتما حتما کلیپ آیرتون سنا را تماشا کنید. خیلی زیبا با هوندا NSX تکنیک پاشنه – پنجه را انجام می دهد. واقعا این سنا راننده بود…

468×60 content ad

درباره نویسنده

@veneno_ir کانال رسمی وب سایت وننو در اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام

مطالب مرتبط



3 دیدگاه

  • تو همه ی ماشینای اتومات اسپرت که دنده پشت فرمونی دارن مثل پورشه و لامبو فراری و جی تی آر و ماشینای مسابقات فرمول و اینا از روی صدای دنده کم کردن قشنگ میشه فهمید ولی کرورت جدیده حتی روی مدلی که دستیه و که کلاچ داره یه چیزی براش درست کردن که از رو فرمون دور موتورو بدون استفاده از پا تنظیم کنی کلا روی ماشین دستی مرسوم نیست همچین چیزی الان ماشینای جدید دیگه راننده توش خیلی داره کم رنگ میشه و همه کارا رو کامپیوتر و تجهیزات میکنن کنترل کشش و لانچ و دور موتور و... چند وقت دیگه هم میبینی راننده ها کلا از مسابقات حذف میشن و ماشینا خودشون با هم کورس میگذارند این پیش بینی میشه