دوج وایپر هزار اسب بخاری و کیت استروکر

دوج وایپر هزار اسب بخاری و کیت استروکر

موتور دوج وایپر TA یک موتور تنفس طبیعی ۸.۴ لیتری V10 با توان خروجی ۶۴۵ اسب بخار می باشد. اما گروه RSI Racing از قدرت این موتور راضی نیستند که تنها راه موجود برای افزایش قدرت این پیشرانه استفاده از توربوهای دوقلو می باشد. با این کار RSI Racing اولین کسی می باشد که دوج وایپر TA را به سیستم توئین توربو مجهز کرده است…

دوج وایپر TA

RSI Racing علاوه بر استفاده از کیت توربو از کیت استروکر Stroker که این کیت شامل پیستون،دسته پیستون،شاتون و میلنگ فورج کاری شده می باشد استفاده کرده است. کیت های استروکر  مخصوص خودروهای مسابقه ای می باشد که با افزایش کورس و به دنبال آن افزایش حجم و قدرت می تور می شود، استفاده میکنند. و در آخر RSI Racing اگزوز وایپر را با یک اگزوز فولاد ضد زنگ تعویض کرده است که صدای وایپر را گوش خراش میکند و شاهد ایجا بک فایرهای زیبایی از آن هستیم که با دانلود کلیپ زیر خواهید دید.

دوج وایپر TA

اگر باک بنزین این ماسل کار را با بنزین های معمولی پر کنید ، نیرویی به اندازه هزار اسب بخار در اختیارتان میگذارد اما اگر از سوخت اتانول E85 یا همان سوخت مخصوص مسابقات استفاده کنید نیروی ۱۵۰۰ اسب بخاری در اختیار شما می گذارد.

Stroker Kit چیست؟ استروکر کیت ‌جدا از معنی لغوی یعنی کیت افزایش‌دهنده کورس

کورس پیستون مد‌نظر ماست. این کیت میل‌لنگی دارد که کورسش بیشتر است. متلاً کورس موتور ۳۵۱ فورد ۵/۳ اینچ است حالا شما از استروکر کیتی استفاده می‌کنید که کورس میل‌لنگش ۴ اینچ است. در این حالت ‌شاتون بلند‌تر است و باید از پیستونی استفاده کرد که بیش از حد در موتور بالا نرود. پیستون، شاتون و میل‌لنگ قطعات اصلی این کیت هستند. هدف از استفاده از این کیت افزایش کورس حرکتی پیستون در محفظه سیلندر است که موجب افزایش حجم موتور و قدرت می‌شود.

چه زمانی از این کیت استفاده می‌شود؟

ببینید ما ۵۷۰۰ سی‌سی به طور مثال در یک موتور ۳۵۰ شورولت حجم داریم. توجه کنید که ما در این موتور ۵۷۰۰ سی‌سی پتانسیل برای تقویت داریم. آیا این حجم کم است؟ شما باید همه کارهایی که می‌توان بر روی این حجم انجام داد تا قدرت افزایش یابد را انجام دهید و بعد از این اگر به خواسته خود نرسیدید، دو راه دارید یا استفاده از استروکر کیت و یا بکارگیری سیستم‌های توربوشارژر و سوپرشارژر. اما در ایران اولین کاری که انجام می‌دهند نصب استروکر کیت است‌ و جالب آنکه این قطعات بر روی خودروهای مختلف با ست‌آپ‌های مختلف از نظر به کارگیری خودرو نصب می‌شود. شاید یک خودرو با ست‌آپ شهری اصلاً نیاز به این کیت نداشته باشد و به این نکته هم اشاره کنم که استروکر کیت ساده‌ترین راه است و یک مکانیک ساده هم با دانستن چند نکته می‌تواند این کیت را به کارگیرد.

حتما کلیک کنید  تعقیب و گریز موتور و ماشین از نوع دریفت

چرا افزایش حجم موتور بهترین و اولین راه نیست؟

بهترین و اولین راه نیست. ببینید همه خودروها نیاز به استروکر ندارند. خود استروکرکیت نیز اگر به همراه یک سری ریزه‌کاری‌ها در سرسیلندر و … مورد استفاده قرار گیرد نتیجه‌ایی به مراتب بهتر خواهد داشت. گاهی خودروهایی مشاهده می‌شود که از این کیت بهره می‌برند، حجم موتورشان افزایش یافته و نیاز به هوای بیشتری دارند ولی چون این مهم در ست‌آپ موتور از طرف تیونر لحاظ نشده خودرو با موتور ۳۸۳ اینچ مکعبی تایم یک موتور ۳۵۰ سالم و دست نخورده را که راندمان استاندارد دارد نمی‌تواند بزند! کیت استروکر با استفاده از همان بلوکه استاندارد به حجم بیشتری دست می‌یابد که حاصلش افزایش قدرت است و این باید هدفمند باشد.

به میل‌لنگ در این کیت اشاره کردیم، این میل‌لنگ با میل‌لنگ استاندارد چه تفاوتی دارد؟

این نوع میل‌لنگ باعث می‌شود کورس حرکت پیستون در سیلندر افزایش یابد. در این میل‌لنگ‌ها قسمت متحرک از یاتاقان‌های ثابت دورتر است یعنی خارج از مرکز تراشیده شده است. این کار را حتی بر روی یک میل‌لنگ استاندارد هم می‌توان انجام داد. این شکل میل‌لنگ باعث می‌شود پیستون بیشتر در سیلندر پایین بیاید. خود پیستون هم ارتفاع کمتری دارد و ممکن است جای گژن پین نیز در پیستون بالاتر رود و به سر پیستون نزدیک شود و گاهی جای گژن پین آنقدر بالا می‌رود که با بخشی از شیارهای رینگ‌های پیستون تداخل دارد. در این صورت یک سری پلیت‌های خاص وجود دارد که در جای رینگ‌ها بکارگیری می‌شود و مثلاً چنین چیزی در خودروی شهری جواب نمی‌دهد چرا که شما در شهر باید در ترافیک هم حرکت کنی و این نوع پیستون و در کل استروکر مناسب مسابقات است که موتور در یک تایم کوتاه و در بالاترین فشار قرار دارد برای چنین کیتی ترافیک بیش از فشار مسابقه مخرب است و این کیت برای ست‌آپ شهری مناسب نیست. شاتون‌ها نیز در این کیت بلند‌تر هستند. توجه کنید که شاتون‌های بلند‌تر گشتاور بیشتری نیز حاصل می‌کند. همه این قطعات برند‌های مختلف و آلیاژهای مختلفی دارند با توجه به نوع ست‌آپ به کارگیری می‌شوند.

حتما کلیک کنید  Alpha-N Performance BMW M3 BT92 4.6

آیا استروکر کیت‌ها حجم‌های تعریف شده‌ایی را حاصل می‌کنند؟

هم بله و هم نه. شما می‌توانید با استفاده از استروکر کیت حجم انجین ۳۵۰ اینچ مکعبی شوی را به ۳۸۳ اینچ مکعب برسانید و کیت‌هایی که حجم‌های بیشتری را پدید می‌آورند نیز وجود دارد که تعریف شده هستند اما از طرفی می‌توان حجم‌های دلخواه را هم به استفاده از هنر شخص تیون کار موتور به دست آورد. حجم موردنظر را شما می‌توانید از چند راه به دست آورید. شما می‌توانید با طول‌های مختلف شاتون و پیستون به حجم موردنظرتان برسید و باید توجه داشت که قطعاتی با طول‌های مختلف وزن‌های مختلفی هم دارند و این وزن بر روی سرعت خود قطعه هم تاثیر‌گذار است.

به خاطر داشته باشید درباره سرعت خاص هر قطعه بحث کردیم و گفتیم که هر قطعه سرعت مختص به خود را با توجه به وزنش یا در اصل جرمش دارد و این سرعت اصلاً ربطی به دور موتور‌ که ما در آمپر می‌بینیم ندارد چرا که دور موتوری که ما در صفحه مشاهده می‌کنیم از تایم جرقه حکایت دارد و سرعت قطعات هر یک با دیگری فرق دارد. در استروکر کیت طول‌ها و آلیاژهای مختلف شاتون، پیستون و میل‌لنگ سرعت‌های متفاوتی را پدید می‌آورد و باعث می‌شود سرعت گردش یاتاقان‌ها نیز تغییر کند. سرعت گردش یاتاقان که تغییر کرد یعنی شما باید در سیستم روغنکاری بازنگری کنید تا روغن کافی را با فشار مناسب در مدار به جریان درآورید و به یاتاقان‌ها و دیگر بخش‌ها برسانید. تغییر در سرعت گردش یاتاقان مساوی با کم شدن عمر آن است. وقتی سرعت یاتاقان‌ها کم و زیاد می‌شود مجبوریم با در نظر گرفتن این سرعت از یاتاقان‌های پهن‌تر یا نازک‌تر استفاده کنیم. یاتاقان‌های نازک‌تر یک سری معایب و محاسنی دارند و یاتاقان‌های پهن‌تر نیز به همین‌گونه هستند.

استفاده از استروکر کیت چقدر به بالا رفتن راندمان قدرت یک موتور کمک می‌کند؟

طبق کاتالوگی یکی از تیم‌های معروف تقویت موتور در آمریکا موتور ۴۵۴ اینچ مکعبی را با استفاده از استروکر کیت به حجم ۴۹۶ اینچ مکعب رسانده‌اند. سرسیلندر‌ها را متناسب با هوای مورد نیاز موتور انتخاب کرده‌اند، کاربراتور و میل سوپاپ مناسب نیز نصب شده است. ضمناً تیون‌آپ هم صورت گرفته، تازه رقمی حدود ۵۰ اسب‌بخار به موتور اضافه شده است! البته دقت کنید این ۵۰ اسب در مرحله‌ایی با استروکر کیت به دست آمده که انجین ۴۵۴ را اصطلاحاً ترکانده‌اند یعنی هر آنچه که امکان داشته بدون افزایش حجم از موتور استخراج شده است و بعد از این با نصب استروکر کیت ۵۰ اسب‌بخار، دیگر موتور افزایش قدرت داشته است. دقت کنید که شروع کار، به سراغ راحت‌ترین کار که استروکر کیت باشد نرفته‌اند. متاسفانه در ایران ما ابتدا به سراغ افزایش حجم موتور می‌رویم و در آخر هم با اینکه هزینه زیادی کرده‌ایم راندمان خوبی در‌یافت نمی‌کنیم و همان طور که قبلاً گفتم موتور ۴۰۰ اسبی داریم و ۴۰۰ متر ۱۶ ثانیه‌ایی!

حتما کلیک کنید  لامبورگینی آونتادور منصوری کربنادو GT

یک بحث دیگر که به نظر من کمتر به آن توجه می‌شود وزن است در این مورد چه نظری دارید؟

کاملاً درست است. گاهی شما با تغییرات فنی کم ولی با کاهش وزن مناسب که بیشتر در بدنه می‌توان به دنبال آن گشت می‌توانید خودرو را ارتقاء دهید. وقتی نسبت قدرت به وزن خودرو بهتر شود و کفه ترازوی قدرت سنگین‌تر از وزن باشد خود به خود به تایم‌های بهتری دست می‌یابیم.

در این کاهش وزن باید چه فاکتورهایی را در نظر گرفت؟

از همه مهم‌تر هندلینگ و ایمنی است. با کاهش وزن غلط دینامیک حرکتی خودرو به هم می‌خورد و کاهش وزن نباید در یک نقطه خیلی زیاد و متمرکز باشد. چون موتور و متعلقات آن در جلو هست با کاهش وزن زیاد در عقب خودرو عملاً فقط به لاستیک‌ها اجازه می‌دهیم بیشتر هرز‌گردی کنند و این خوب نیست. حتی با کوچکترین تغییرات در ارتفاع خودرو مرکز وزنی خودرو به جلو و عقب حرکت می‌کند. به طور کلی کاهش وزن باید مطابق با مسائل فنی باشد و کم کردن وزن در هر نقطه و به هر میزان مفید نیست بلکه ایمنی خودرو را هم به خطر می‌اندازد.

468×60 content ad

درباره نویسنده

@veneno_ir کانال رسمی وب سایت وننو در اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...