مصاحبه اختصاصی وننو با مهندس سعید فرگاه طراح برجسته ایرانی سه خودروی ایرانی

مصاحبه اختصاصی وننو با مهندس سعید فرگاه طراح برجسته ایرانی سه خودروی ایرانی

ساخت چند خودرو در ایران توسط یک مهندس ایرانی با روش مهندسی مستقیم که در نمایشگاه اختراعات ژنو سوئیس پذیرفته شد.

سعید فرگاه

عقیده

به عقیده من بزرگترین لذت در طراحی و آفرینش است ،انسان وقتی معنای خلقت و هستی بیکران رو لمس و درک میکنه که بیافرینه ،ما به دنیا آمده ایم که هدف خلقت را درک کنیم و نزدیک ترین راه آفرینش است که این توانایی درون انسان هم وجود دارد ،احساس و انرژیی که پس از خلق یک اثر به شما دست میدهد بسیار زیاد است و بعد وقتی آن را کنار سایر پدیده ها میگذارید آن وقت میتوانید کمی از عظمت (خالق و آفریننده جهان بزرگ هستی) را حس کنید.

سه خودرو ی ساخته شده اکسیژن ، پیتون و ابهر در پرونده مهندس سعید فرگاه
  • m- (23)
  • m- (66)
  • m

روش ساخت یک خودرو

توضیح فنی :

ساخت خودرو در فاز ۱ و ۲ ، کار یک شرکت و یک تیم با چندین تخصص است :

فاز ۱ : تخصص هایی چون طراحی صنعتی ، گرافیست ، متخصص انیمیشن ، متخصص علوم کامپیوتر و مدلسازی سه بعدی ، مدلسازی فیزیکی خودرو با مدل گلی (فاز یک فازی است که نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارد)

طراحی خودرو

فاز ۲ : در فاز ۲ بخش های گوناگون مهندسی وجود دارد که نیاز به تجهیزات و دستگاه های مختلف دارد و چندین رشته مهندسی درگیر هستند، مانند تجهیزاتی برای اسکن های لیزری مدل و وارد کردن آن در کامپیوتر ، مدل سازی سه بعدی مهندسی با کامپیوتر های سرور ، جدا کردن قطعات در مدل ، ساخت قطعات با دستگاه های رباتیک ، تخصص آیرودینامیک و محاسبات تونل باد ، تیم ساخت قطعات و تیم مونتاژ و …

حتما کلیک کنید  خودروی جاده ای مکلارن P1 LM رکورد نوربرگرینگ را با زمان 6:43.2 شکست

m- (68)

در پروژه خودرو ابهر تمام پروسه فقط توسط مهندس فرگاه انجام شد و طی قرار دادی تلخ در یکی از دانشگاه های ابهر طراحی و ساخته شد و پلاک شد خودرویی که در تست سرعت هم موفق بود و پیشنهاد گردید بجای پژو ۲۰۶ صندوق دار به تولید برسد.
در این زمینه بحث و مذاکره همچنان ادامه دارد…

  • m- (1)
  • m- (70)
  • m- (69)
  • m- (68)
  • m- (67)
  • m- (63)
  • m- (62)
  • m- (59)
  • m- (58)
  • m- (57)
  • m- (54)
  • m- (53)
  • m- (52)
  • m- (51)
  • m- (50)
  • m- (49)
  • m- (48)
  • m- (47)
  • m- (40)
  • m- (39)
  • m- (37)
  • m- (36)
  • m- (35)
  • m- (34)
  • m- (31)
  • m- (30)
  • m- (28)
  • m- (27)
  • m- (26)
  • m- (22)
  • m- (21)
  • m- (20)
  • m- (19)
  • m- (18)
  • m- (17)
  • m- (16)
  • m- (14)
  • m- (13)
  • m- (12)
  • m- (11)
  • m- (8)
  • m- (7)
  • m- (5)
  • m- (4)
  • m- (3)
  • m- (2)

روش ؟

توضیح فنی : برای روشن شدن ذهن خیلی از دانشجویان و مهندسین باید عرض کنم بنده با بسته نرم افزاری طراحی و محاسباتی و ساخت کار میکنم که شامل ۹ نرم افزار مهندسی که شامل طراحی ، برنامه نویسی ساخت رباتیک تحلیل سازه و محاسبات دینامیک و تحلیل آیرودینامیک و مدلسازی نهایی قطعات با ضخامت است و ۵ نرم افزار طراحی و انیمیشن سازی و رندر …
و فکر نمکنم این تخصص ها در دانشگاه های ایران آموزش داده شود ؟ !

خودرو ایرانی

به گفته سعید فرگاه : قدمت این طرح ها برای ۷ سال پیش است.
هدف گذاری ، کلاس و نوع طراحی خودرو بر اساس قیمت ۱۷ میلیون تومانی بود و جایگزینی برای سمند و پژو ۲۰۶ از سال ۸۷ به بعد.
از لحاظ طراحی به نظر خودم این طرح ها دیگر قدیمی شده است ولی اگر نتیجه مذاکرات ۵ ساله تحقق یابد طرح بروز تر و بهتری در دست دارم.
هدفم از این خبر نامه معرفی توانمندی ما در ایران است.
با تواضع باید عرض کنم برای بنده امکان طراحی و ساخت هر نوع طرح پیچیده ای وجود دارد.
خط تولیدی بدنه و شاسی ارزشی بالای ۲۰۰ میلیارد تومان برای هر خودرو دارد ! پس به صرفه است که پول امتیاز طرح به کمپانی های بزرگ ندهیم و یک خودرو سازی با اصالت بومی را پایه گذاری کنیم.
قرار نیست همه چیز را ما بسازیم ! تکنولوژی و قطعات وجود دارند ما می توانیم از آن استفاده کنیم.
به عنوان نمونه لنت ترمز بوگاتی که یک شاهکار مهندسی است در آلمان و لاستیک آن و قطعاتی از آن در فرانسه و تقریبا نیمی از قطعاتش در شرکت های هواپیما سازی و موتورش در ولکس واگن ساخته میشود.
اگر هدفمان بستن مرزها یا حصار کشیدن نباشد می توان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و افزایش کیفیت محصولات از نظر اقتصادی نیز پیشرفت کرد.سود بیشتر به همراه کیفیت بهتر …
در وضعیت فعلی دقیقا داریم بر خلاف خودرو سازان مطرح دنیا حرکت میکنیم و ضرر میکنیم. تا کی میشود مرز ها رو بست ؟باید در بازار جهانی صنعت خودرو سازی ایران حرفی برای گفتن داشته باشد لذا باید تحول ایجاد کنیم.
شرکت wmotors در دبی در کشور امارات را مثال می زنم.
آیا ما از آنها کمتریم که یک خودرو هایپر اسپرت به اسم (لایکان) را در شرکت wmotors که در دبی ثبت شده است را به دنیا معرفی کردن و سود زیادی را عاید خود کردند؟؟؟
آنها حتی یک عدد پیچ هم نساختند از اروپایی ها کمک گرفتند ولی بسیار سود کردند !!! چون فکرشان درست بود ! حتی کره ای ها هم با ما شروع کردند.

حتما کلیک کنید  طراحی سه بعدی BMW در توکیو سالن 2014
لایکن
W Motors Lyken Hypersport

شاید این نگاه “مدیران صنعت خودروسازی ” را متقاعد کند که :
بقول شاعر بلند آوازه سهراب سپهری (چشمها را باید شست / جور دیگر باید دید )

البته مشکلاتی وجود دارد که از دید ما پنهان است اما بنظر حقیر وقتی هدف پیشرفت است ، مدیران تصمیم ساز با تمرکز بر راه حلهای گوناگون و وجود سرمایه بزرگ خودرو سازی در داخل می توانند درآمد و سود بیشتری را ایجاد کرده وکیفیت و طرحهای متنوعتری را نیز به بازار عرضه کنند و وارد بازار جهانی شوند.

با روش مهندسی مستقیم و با استفاده از ربات های صنعتی در دنیا پیچیده ترین طرح ها و قالب ها را میشود ساخت که در ساخت خودرو ابهر نمونه مهندسی را نشان دادم و بر روی پلتفرم پژو مونتاژ شد. با اطمینان خاطر میگویم در طراحی و ساخت محدودیتها شکسته شده است.

با دقت ۰٫۰۱ یک صدم میلیمتر طرحهای مهندسی را می توان ساخت. چون علم مهندسی و وجود این همه ربات صنعتی و شرکت های پیشرفته این امکان را فراهم کرده است.

عکس زیر که مربوط به سپر خودرو ی ابهر است اثبات این مدعا ست :

طراحی خودرو

عکس سپر خودرو ابهر ، طراحی و ساخت این قطعه را با یک دستگاه ربات CNC هم نمیتوان ساخت این قطعه با روش مهندسی مستقیم ساخته شد روشی که در نمایشگاه اختراعات ژنو توسط مهندس فرگاه معرفی و ثبت شد و پیش از آن شرکت سیتروئن با این روش در آمریکا خودرو سیتروئن جی تی یک خودرو رویایی را ساخت.

سیتروئن GT 1
Citroen GT 1
سمت راست طراحی و سمت چپ ساخت
سمت راست طراحی و سمت چپ ساخت
هیچ مرزی در طراحی و ساخت با این روش وجود ندارد…

نمونه کارهای آماده توسط مهندس فرگاه مدلسازی شده در نرم افزار CAD آماده ساخت !!! برای اثبات دوباره کارآمد بودن این روش !

طر ح آماده خودروی فراری Ferrari :

امروزه مهندسان مکانیک نرم افزار Solidworks و Catia را خوب میشناسند مدلی که در این نرم افزار به صورت سطوح ضخامت دار و جدا جدا مدلسازی شده است (مثلا سپر با ضخامت ۳ میلیمتر ) ، به راحتی قابل ساخت است. چون در واقع در کامپیوتر ساخته شده است و کمتر از یک هفته با ربات های دقیق ساخته میشود.

  • m- (6)
  • m- (10)

به طور مثال این یک نمونه کار بنده هست که این بدنه Ferrari را با دقت ۰٫۰۱ یک صدم میلیمتر با دقیق ترین دستگاه ها میتوانیم بسازیم ! مانند خودرو ی ابهر ، البته برای ساخت در خارج از کشور فعالیت میکنم چون در ایران دستگاه مناسب وجود ندارد. مثل تمام کمپانی ها باید از تکنولوژی استفاده کنیم تا به هدف برسیم که نیازمند نگاه و فکر نو است و داشتن ایده ها و طرحهای عملیاتی

فرض کنید آنها پرینتر دارند و ما از پرینتر آن ها برای چاپ کتابمان باید استفاده کنیم چون خود کتاب مهم است نه پرینتر و دستگاه پرینتر هم قابل خریداری است و یا میشه خدمات گرفت…

خودرو اکسیژن :

خودرو اکسیژن اولین تجربه طراحی و ساخت خودرو بنده بود که از سال ۱۳۸۷ آغاز شد ، برای بدست آوردن این تجربه و آزمایش روش ساختم مجبور شدم در سال ۸۷ با دانشگاه آزاد ساوه این قرار داد ترکمن چای رو ببندم و از آنجایی که نتیجه تلخ این همکاری را میدانستم باز به کار ادامه دادم و فقط هدفم طراحی و ساخت و آزمایشاتم بود تا اینکه خودرو با سرمایه بسیار کم ساخته شد در آن زمان مسابقات ملی طراحی خودرو در صنعتی شریف برگذار شد IMDC ، ولی تفاوتی که پروژه بنده با سایرین داشت این بود که بدنه خودرو با روش مهندسی مستقیم قرار بود ساخته بشه و قطعات بدنه با دستگاه CNC ساخته شدند و با فایبر گلاس قالبگیری شدند (بیشتر خودرو ها دست ساز بودند) ، خودرویی برقی که در سطح مسابقات هزینه بسیار کمی برایش صرف شد یعنی ۱۲ میلیون تومان! با مصرف سوخت کم!

  • m- (32)
  • m- (66)
  • m- (60)
  • m- (56)
  • m- (55)
  • m- (46)
  • m- (45)
  • m- (44)
  • m- (43)
  • m- (42)
  • m- (41)

با وجود اختلاف و تنش و تشنج همکاری در این پروژه باز به هدفم ادامه دادم و …

خودرو پیتون :

همکاری در ساخت خودرو پیتون – البته به لطف حمایت ، این پروژه فقط ماکت تو پر باقی ماند.

خودرو پیتون هم یکی از پروژه های نا تمام بود که به مدیریت آقای ایمان مقصودی و با حمایت مالی شرکت دنتوس و همکاری تخصصی بنده و دیگر اعضای گروه (فرشاد عالی فر ،مینا عشقی پور ،افشین عالی فر ،امیر منصوریان ،امین شاه کرم ،وحید منتظری ،مهدی زارع ،مرجان اخباری ،گل کو حریری ،حسن پور مهابادیان ،مرجان انتظار ،سیروس باقری ،مینا کثیری فر ،سیاوش جعفری ،شهاب الدین نجفی ،مهدی هاشمی ،حمید معدن دار متخصص الکترونیک) ساخته شد.

  • m- (23)
  • m- (64)
  • m- (29)
  • m- (25)
  • m- (24)

این پروژه با زحمت و همکاری این گروه ساخته شد پروژه ای که هدفش تولید یک خودروی داخلی به جای سمند بود ، در مورد اطلاعات فنی پروژه فقط یک ماکت تو پر بود و در فاز ۱ یعنی ساخت مدل مفهومی بدلیل کمبود حمایت با مشکلاتی مواجه شد و همچنین بعضی از اعضای گروه مجبور شدند بدلیل نبود حمایت ، پیشرفت یا فرصت های کاری ایران را ترک کنند.

علم آیرودینامیک :

پروژه پایانی بنده در دوره تحصیلی دانشگاه ، آزمایش تست آیرودینامیک بر روی مدل Ferrari modena 360 بود که در نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو هم به عنوان روش جدید مدلسازی و آزمایش پذیرفته شد. در دنیای مهندسی تمام علوم ریاضی و فیزیک ابتدا بر اساس فرمول و نظریه بیان میشود و بیشتر مباحث مکانیکی و فیزیکی در دنیای فیزیکی تست میشود و ثبت میشود ، یعنی وقتی نظریه یا ادعایی میکنیم باید آن را تست کنیم و با واقعیت روبرو شویم تا بتوانیم حقیقت را اثبات کنیم . به همین دلیل بنده برای اثبات روشم مجبور به تست یک مدل معروف خودرو فراری شدم که قبلا در تونل باد معروف فراری تست شده بود و نتایج محاسباتی بنده و آزمایشاتم در تونل باد مجازی دقیقا با نتایج شرکت فراری برابر بود. در آخر منجر به نمره ۲۰ در دانشگاه و یکسری دعوت نامه شد. هنوز ماندن در پی همکاری با صنعت خودرو ایران پا برجا بود و داستان ادامه داشت تا تولد خودرو پیتون و پلنگ سیاه ایرانی …

  • 2
  • m- (61)
  • m- (33)
  • m- (15)
  • m- (9)
  • Ferrari-458-Italia-Windkanal-f900x600-F4F4F2-C-a8ed4a6b-386158
  • 88
  • 6
  • original_38399_IGyXWOTWEStlGJbuETFr_dnWN

در پروژه پیتون هدفم معرفی روش مهندسی مستقیم در CFD (مخفف Computational Fluid Dynamic) یا همون آزمایشات دقیق تونل باد و آیرودینامیک بود.

بنده در ایران حتی روی پروژه تفریحی تونل باد عمود پرواز در حال کار هستم.

(توضیح فنی : در این زمینه مجبور به یاد گیری نرم افزار های طراحی ملخ هواپیما و محاسبات دقیق تونل باد شدم و خوشبختانه موفق به طراحی و ساخت ملخ هواپیما برای اولین بار در ایران شدم ، طراحی بر اساس استاندارد های ناسا انجام گرفت و ساخت آن در فرانسه انجام شد چون تکنولوژی مواد و تست آن وجود نداشت و در صنعت هوا فضا در اروپا ساخت ملخ باید توسط شرکتی انجام شود که تائیدیه از ناسا دارد چون با جان انسان ها در ارتباط است .این زمینه هم مسایل خاص خود را دارذ و جای بحث زیاد… )

خودرو ابهر :

خودرو ابهر یا پلنگ سیاه ایرانی ، متاسفانه بدلیل محدودیت و یکسری تصمیم گیری غلط مجبور به طراحی بر روی پلت فرم خودرو ۲۰۶ صندوق دار شدم ، هدف تولید خودرو بجای ۲۰۶ صندوقدار بود و با اینکه هدف اثبات توانایی طراحی شاسی و ساخت بود ، ولی متاسفانه هزینه زیادی صرف پلاک کردن خودرو و کارهای جانبی شد. بازهم با اینکه تجربه های تلخ همکاری با دانشگاه را داشتم ولی برای رسیدن به هدفم قرار دادی با یکی از دانشگاه ها بستم.

ابهر

پلت فرم ۲۰۶ صندوق دار از لحاظ مهندسی دینامیک و طراحی بدنه اصولی نیست چون خودرو هاچ بک بوده و به C-segment سدان تبدیل شده و اندازه های تناسبی خودروی سدان با هاچ بک فرق میکند.

اینبار خودرو در فاز ۱ و ۲ مهندسی مستقیم قطعات ساخته شد و دقیق روی پلت فرم مونتاژ شد ، یک مقاله ای از روش طراحی و ساخت ترجمه و به نمایشگاه اختراعات ژنو ارسال شد و روش بنده برسی و تائید شد دعوت نامه برای طراح و تیم همراه برای حضور در نمایشگاه ارسال شد ولی …

اینبار در قسمت نیمه جلو خودرو خبری از قطعات دست ساز یا فایبر گلاس یا کامپوزیت نبود ، قطعاتی که با روش DE ساخته شده بود و قابلیت تولید داشت ، در این روش محدودیت مواد وجود ندارد فلز ، پلاستیک ، فیبر کربن و فایبر گلاس … ولی با دقت و کیفیت سطح استاندارد.

بازهم پایانی ناخوشایند از همکاری با وجود قرار داد ، ولی مذاکرات با مدیران اجرایی ایران خودرو قرار است صورت بگیرد تا تصمیماتی گرفته شود ولی در کل اگر هم مشکلات رفع شود حتما طرح بروزتری جایگزین این طرحم میشود .

و اما خودروی پشت پرده !!! سوپر اسپرتی مجهز به موتور بالای ۶۵۰ اسب بخار است !!!

آیا در ایران ساخته میشود ؟ ؟ ؟ منتظر خبر بعدی باشید…

رزومه سعید فرگاه

468×60 content ad

درباره نویسنده

ادمین و نویسنده وننو، ای دی تلگرام iMajid

مطالب مرتبط



2 دیدگاه

  • مهندس انشالله سیستم مدیریت خودروسازی کشور از دست مافیا آزاد شود... شاگرد کوچک شما هستم که طرح ها و ایده هایی از جمله خودرو بدون نیاز به انواع سوخت و باطری و یا حتی نور خورشید و ... ، جلیقه ضد گلوله با قابلیت دفاعی در برابر کلاشنیکف و ام4 و حتی دسته ای از اسنایپر ها ، آپگریت اسلحه ها و ... ... ... را دارم . ولی متأسفانه در ایران به دنیا آمدم ............ با آرزوی موفقیت برای شما.