پیشرانه های غیر معمول در دوران مختلف

پیشرانه های غیر معمول در دوران مختلف

بیشتر پیشرانه یا انجین یا موتورهای امروز شبیه یکدیگر هستند . حتی پیشرانه های متفاوتی همچون موتور موجود بر روی پورش و یا موتور ۲ سیلندری فیات ، نیز از مهندسی یکسانی استفاده میکند و در ۵۰ سال گذشته بازار صنعت را اشغال کرده است . اما تمام سازندگان خودرو مطابق قوانین موجود ، موتورها را طراحی نمیکنند . ما در این مقاله لیستی از پیشرانه های عجیب و غریب آماده کرده ایم که بر روی هر وسیله نقلیه ای قابل استفاده نیست…

پیشرانه های غیر معمول در دوران مختلف

بوگاتی ویرون W16 بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ :

موتور ۸ لیتری بوگاتی با قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار یکی از قویترین و پیچیده ترین موتور تولید در جهان است . این موتور ۶۴ سوپاپ ، ۴ توربوشارژر داشته و گشتاوری در حدود ۱۱۰۶ پوند-فوت را داراست . طرح ۱۶ سیلندری و w شکل آن هرگز قبلا مورد استفاده قرار نگرفته بود .

  • bugatti-veyron-164-quad-turbocharged-80-liter-w-16-engine-photo-370743-s-986x603
  • 2011-bugatti-veyron-164-super-sport-photo-370735-s-986x603

Knight Sleeve Valve بین سال های ۱۹۰۳ تا ۱۹۳۳ :

موتور Knight یک موتور احتراق داخلی است که توسط Charles Yale Knight آمریکایی طراحی شد و او به جای استفاده از سوپاپ از شیر آستینی استفاده میکند. زیرا به نظر او سوپاپهای سنتی بسیار پیچیده بودند . راه حل او به شیر آستینی لقب گرفت .این موتور دارای راندمان حجمی بالا ، صدای کمتر بوده و خطر شناور شدن سوپاپ در آن وجود ندارد . یکی از معایب این موتور مصرف سوخت زیاد آن است . Knight ایده ی خود را به عنوان یک اختراع در سال ۱۹۰۸ به ثبت رساند و سپس این موتور در بیشتر خودرو ها مانند مرسدس بنز ، پنهارد و پژو ظاهر شد . این فناوری هنگامی که سوپاپها قادر شدند خود را با حرارت و دور بالا مطابقت دهند ، سقوط کرد .

  • knight-sleeve-valve-engine-photo-370744-s-986x603
  • 1913-mercedes-knight-16-45-photo-370775-s-986x603

موتور وانکل دوار مزدا Mazda/NSU Wankel Rotary بین سال های ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۴ :

فرض کنید که شما یک خودروساز در سال ۱۹۵۰ هستید که می خواهید یک موتور تجربی بسازید . مردی آلمانی به نام فلکیس وارد دفتر کار شما شده و تلاش میکند ایده ی یک موتور درون سوز با پیستون سه نقطه ای که درون یک جعبه ی بیضی مانند در گردش است را به شما بفروشد . روتور یک قطعه ی مثلثی شکل با سه صفحه محدب است که سه گوشه ی آن را راس زاویه می نامند . به هنگام چرخش روتور در داخل محفظه ، سه حفره ایجاد میشود که مسئول چهارمرحله چرخه قدرت یعنی مکش (intake) ، تراکم ،احتراق و تخلیه است . هر صفحه از روتور همیشه در یک مرحله از چرخه کار میکند . مزدا تا سال ۲۰۱۲ این نوع موتور را در مدل RX-8 خود استفاده میکرد و در عکس زیر مزدا Cosmo 110S هم از این موتور استفاده شده بود که در سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ تولید میشد.

Eisenhuth Compound ( ایسنهات کامپاند) بین سال های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۷ :

شرکت Eisenhuth Horseless توسط فردی به نام جان ایسنهات (John Eisenhuth) در آمریکا پایه گذاری شد که ادعا میکرد یک موتور گازوئیلی اختراع کرده است . مدل کامپاند او دارای ویژگیهای موتور سه سیلندر خطی است دو سیلندر خارجی ،سیلندر وسطی را با تخلیه ی گاز قدرت میدهد . سیلندر وسطی قدرت خروجی را تامین میکند . این شخص ادعا میکرد مصرف سوخت نسبت به سایر موتورهای هم اندازه ، ۴۷ درصد کاهش یافته است .

  • eisenhuth-patent-sketch-ca-1900-photo-370784-s-986x603
  • 1906-eisenhuth-compound-model-75-photo-370757-s-986x603

Panhard Flat-Twin پنهارد تخت دوقلو بین سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۷ :

پنهارد یک شرکت سازنده ی خودروی فرانسوی است.خودروساز فرانسوی به خاطر سری پیشرانه‌های هوا-خنک و با بلوک آلومینیومی در دوره بعد از جنگ جهانی یاد می‌شود. این موتورها در مواردی مانند ساخت یکپارچه بلوک و سرسیلندر ، فنرهای سوپاپ متصل به محور گشتاور ، هندل یاتاقان غلتکی ، پوش‌ راد آلومینیومی توخالی و لوله‌ های دوتایی اگزوز فرق دارند. حجم این موتورها از ۶۱۰ تا ۸۵۰ سی‌سی متغیر بوده و قدرت خروجی‌ ای بین ۴۲ تا ۶۰ اسب‌بخار داشته‌اند. بهترین نکته در مورد این موتور عجیب پنهارد این است که توانسته برنده مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شود.

  • panhard-dyna-z-photo-370759-s-986x603
  • Panhard-Dyna-Flat-Twin

موتور Commer/Rootes TS3 Commer Knocker (کومر ناکر) بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۸ :

مانند اسم عجیب و غریبش ، موتوری نیز عجیب و غریب است . کومر۳ TS 3.3 لیتری ، یک موتور سوپرشارژ ،پیستون مخالف ،تک میل لنگی ، سه سلیندر و موتور دیزلی دوزمانه بود . این موتور توسط گروه تجاری Roots برای استفاده در خودروهای کومر ساخته شد .

  • commer-bus-with-ts3-engine-photo-370761-s-986x603
  • commer-ts3-3-cylinder-6-piston-engine-photo-370764-s-986x603

لانچستربا میل لنگ دوقلو (Lanchester Twin-Crank) بین سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۴ :

حتما کلیک کنید  حرکات نمایشی زیبا با موتور

لانچستر یک شرکت انگلیسی است که در سال ۱۸۹۹ بنیانگذاری شد . لانچستر Ten این شرکت ،یکسال بعد معرفی شد . این خودرو دارای قابلیتهایی همچون هوا-خنک ، میل لنگ دوقلو ، موتور تخت دوقلوی ۴ لیتری بود . یک میل لنگ بالای دیگری قرار گرفته است و هر پیستون سه میله ی متصل کننده دارد . دو مورد از این میله ها سبک بوده و در خارج قرار گرفته و یکی از آنها سنگین تر بوده و در مرکز قرار میگیرد . میله های سبک به یکی از میل لنگ ها و میله ی متصل کننده ی سنگین به میل لنگ دیگر می رود . این موتور قدرتی برابر ۱.۵ اسب بخار و دور ۱۲۵۰ دور در دقیقه داشته و لرزش بسیار اندکی دارد .

  • lanchester-twin-crank-twin-schematic-photo-370766-s-986x603
  • 1901-Lanchester-12hp-Tonneau

سیزتا-مورودر وی۱۶تی (Cizeta-Moroder/Cizeta V16T) بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ :

مانند ویرون ، تولید محدود سیزتا V16T سوپر کار توسط موتورش تعریف می شود .این خودرو یک خودروی ایتالیایی از نوع خودروهای اسپورت است .موتور ۵۶۰ اسب بخار، ۶ لیتری V16 سیزتا واقعا یک V16 کامل نیست . این موتور صرفا دو V8 تخت است که یک بلوک واحد را به اشتراک گذاشته و توسط یک زمانبندی مرکزی به هم متصل شده اند .

  • cizeta-moroder-v16t-photo-370767-s-986x603
  • cizeta-moroder-v16t-60-liter-v-16-engine-photo-370768-s-986x603

گوربون بریلیه پیستون مخالف (Gobron-Brillié Opposed Piston) بین سال های ۱۸۹۸ تا ۱۹۲۲:

موتور کومر ناکر (Commer Knocker) در واقع از این موتور پیستون مخالف خانواده ی فرانسوی الهام گرفته است که از ابتدای سال ۱۹۲۰ دو ، چهار و شش سیلندر بودند . موتورهای تولیدی از محدوده ی ۲.۳ لیتری تا ۱۱.۴ لیتری بودند. اگر حالت دو سیلندر را در نظر بگیریم ، دو پیستون به شکل معمول ، میل‌لنگ را به گردش درمی‌ آورد. در کنار این‌ها ، دو پیستون دیگر قرار دارند که در راستای قائم ، در جهت مخالف پیستون‌های قبلی قرار گرفته‌اند و با یک کراس‌ هد (crosshead) متصل شده‌اند. در نتیجه، این کراس‌ هد دو شاتون بلند متصل به میل‌لنگ را در ۱۸۰ درجه نسبت به پیستون‌ های پایینی به حرکت درمی‌ آورد. پیستون‌های مخالف بخش سرسیلندر را تشکیل می‌دهند. یک موتور ۶ سیلندر در این طراحی دارای ۱۲ پیستون و یک میل‌لنگ است که صلبیت پیچشی آن در حد یک ماکارونی است.

آدام فارول (Adams-Farwell) :

آدام فارول یک خودروی آمریکایی بود که توسط شرکت آدام ساخته شده بود که تنها پیستون وسیلندرها چرخش میکنند زیرا میل لنگ ها در موتورهای سه و پنج سیلندری ثابت بودند و این موتور سیکل کاملی نداشت .هنگامی که موتور شروع به کار میکرد ، سیلندرها با هوا سرد شده و به عنوان یک چرخ لنگر عمل میکند.

  • Adams-Farwell-21
  • Adams-Farwell-11

Chrysler A57 Multibank موتوری که تولید نشد :

۳۰ سیلندر ، ۵ بانک ، ۵ کاربراتور ، ۵ دلکو ، ۲۰.۵۶ لیتر حجم موتور ، این‌ها مواردی است که «دیترویت» همراه با آن‌ها برای جنگ آماده شده است. کرایسلر A57 را با عجله برای یک قرارداد ساخت موتور تانک جنگ جهانی دوم ساخت که در آن از حداکثر المان‌های نامتعارف ممکن استفاده شده بود. این موتور از پنج بخش ۴۱۱۳ سی‌سی شش سیلندر تشکیل شده بود که به‌ صورت شعاعی در اطراف یک محور مرکزی قرار گرفته بودند. در نتیجه قدرتی به میزان ۴۲۵ اسب‌بخار برای تانک‌های لی M3A4 و شرمن M4A4 تولید می‌شد.

  • m4-sherman-tank-photo-370777-s-986x603
  • chrysler-a57-multibank-engine-photo-370778-s-986x603

British Racing Motors H-16 موتوری که تولید نشد :

با این که موتورهای مسابقه‌ای خودشان از عجایب دنیای خودروسازی هستند، ولی BRM H-16 آن‌قدر از این نظر جلب‌ توجه می‌کرد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. موتور ۳ لیتری BRM با ۳۲ سوپاپ با عنوان H-16 ، در واقع دو موتور تخت هشت سیلندر است که در راستای افقی به هم متصل شده‌اند. H-16 که طراح آن ، تونی رود (Tony Rudd) بوده، با داشتن قدرتی به میزان بیش از ۴۰۰ اسب‌بخار ، به علت داشتن وزن زیاد چندان مقرون‌ به‌ صرفه نبوده است. تنها پیروزی با این موتور برای تیم فرمول یک BRM، در سال ۱۹۶۶ در گرند پری امریکا با رانندگی جیم کلارک (Jim Clark) حاصل شده است.البته این تنها موتور ۱۶ سیلندر BRM نبود و مهندسان این شرکت یک موتور ۱/۵ لیتری V-16 را نیز توسعه دادند؛ موتوری که تا ۱۲ هزار دور بر دقیقه پیش می‌رفت و قدرتی تقریباً برابر ۴۸۵ اسب‌بخار تولید می‌کرد.

  • british-racing-motors-h-16-flat-16-engine-diagram-photo-370780-s-986x603
  • british-racing-motors-type-75-v-16-engine-diagram-photo-370779-s-986x603
468×60 content ad

درباره نویسنده

@veneno_ir کانال رسمی وب سایت وننو در اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام

مطالب مرتبط



One comment - null24.net