فناوری جدید در دریچه هوای کاپوت شورولت سیلورادو HD

فناوری جدید در دریچه هوای کاپوت شورولت سیلورادو HD

هر شخصی یک درب موتور با ورودی هوای فشرده ، حتی آن نمونه ای که کارایی چندانی در موتور بوجود نمی آورد، را دوست دارد.

شورولت سیلورادو DH مدل 2017

شرکت جنرال موتورز اندکی از این موضوع آگاهی دارد و برای سالها این جزء را روی پونتیاک های خود قرار داد. حال نوبت به بازگشت آنها روی سری جدید وانت های تراک (Truck) است. همه مدل های ٢٠١٧ شورولت سیلورادو HD با موتور تربو دیزل دورامکس با حجم ۶.۶ لیتر مجهز به درب موتور با ورودی و سیستم مکش هوا با طراحی جدید شده اند تا مقادیر زیادی هوای خشک و خنک به سیلندرها انتقال دهند.

موتور دورامکس – Duramax توربو دیزل
موتور دورامکس – Duramax توربو دیزل

(دورامکس یک سری از موتورهای دیزل تولیدشده به صورت مشترک توسط جنرال موتورز و ایسوزو می باشد که برای بارکش های متوسط به دلیل وزن سبکشان معروف هستند)

درب موتور جدید، علاوه بر آزادسازی و واردکردن هوا به قسمت های موتور مانند بسیاری از هواکش های کاپوت اضافه شده، همچنین یک تاثیر درست و به جایی از رم-ایر (ram-air) در جهت استفاده سوپرشارژر فراهم می کند. در سرعت های بالا هوای خنک تر همیشه برای اشتعال مناسب تر است.

رم ایر چیست : قطعه ای آیرودینامیکی که حجم هوای موردنیاز را بر اساس سرعت خودرو به داخل می فرستد.
  • 2017 Silverado HD (2)
  • 2017 Silverado HD (5)
  • 2017 Silverado HD (4)
  • 2017 Silverado HD (3)

سیستم جدید همچنین یک راه انحصاری در جهت حذف رطوبت از هوای شارژ شده دارد که به شکل زیر عمل می کند:

بعد از اینکه هوا از میان هواکش های درب موتور به داخل ورود می کند، این سیستم یک محفظه انبساط را به مجموعه وارد می کند و قبل از رسیدن هوا به مرحله مکش یک تغییر صد و هشتاد درجه ای بوجود می آورد.در هنگام اعمال این تغییرات ، یک تغییر حجم نیز وجود دارد که مولکولهای آب را از هوا با نیروی سانتریفیوژ جدا می کند. این آب بواسطه یک سوپاپ جمع آوری و تخلیه می شود.در نتیجه،هوای ورودی به مرحله مکش خشک یا حداقل نسبت به قبل خشک تر شده که بواسطه این عمل یکی از نقاط ضعف هوای فشرده کارآمد به داخل موتور حذف می شود.

در یک روز خوب ، بواسطه شیار روی درب موتور (hood slit) ، تنها ۶٠ درصد از هوای مورد نیاز مکیده خواهد شد و الباقی از طریق گلگیرهای جلو تامین می شود. از مزیت های این تقسیم بندی آنست که زمانیکه کاپوت با یخ و برف و… مسدود شود موتور تنفس و مکش خود را بواسطه محل تعبیه شده در گلگیرها ادامه می دهد.

شرکت شورولت هیچ ادعایی در خصوص افزایش راندمان موتور به دلیل استفاده از این سیستم مکش جدید نکرده است.ولی گمان می رود که با این روش موتور در شرایط مختلف بیشتری به حداکثر راندمان خود نسبت به قبل دست یابد و بتواند در دماهای پایین تری هم به کار خود ادامه دهد.

تنها راه سنجش فیزیکی و ملموس تاثیر این تغییر، اندازه گیری بهبود عملکرد موتور بدون و با وجود این سری از هواکش های درب موتور می باشد. انتظار می رود که در سال آتی مدل GMC Sierra HD از این سیستم مکش جدید ، بلکه با شیار های ذوزنقه ای بیشتر در کاپوت، بهره ببرد.

اگر جنرال موتورز اعداد و ارقامی در جهت ارزیابی بهتر تاثیرات سیستم مکش جدید در اختیارمان قرار دهد ما مطمئن هستیم که برای مدت طولانی این سیستم رایج خواهد شد.

حتما کلیک کنید  گیربکس اتوماتیک پیشرفته 10 دنده شورولت کامارو ZL1 2017
468×60 content ad

درباره نویسنده

مهدی نیک سرشت ، کارشناس مکانیک - طراحی جامدات ، مترجم و نویسنده وب سایت وننو

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...