گیربکس اتوماتیک پیشرفته 10 دنده شورولت کامارو ZL1 2017

گیربکس اتوماتیک پیشرفته 10 دنده شورولت کامارو ZL1 2017

مهندسین برای سیستم انتقال قدرت جدید قرار داده شده در شورولت کامارو ZL1 2017 ، ساخته شده بر مبنای تجربیات قبلی، از سیستم انتقال قدرت چند سرعته هیدراماتیک خود رونمایی کردند تا چهارچوب جدیدی برای کارایی، کم نقصی و راندمان مناسب و بالا تعریف کنند.

گیربکس اتوماتیک 10 دنده

Hydra-Matic = یک سیستم انتقال قدرت تولید شده به صورت مشترک توسط شرکت های بیوک و اولدزموبیل

این سیستم جدید یک مجموعه کاملا از نو طراحی شده و در نوع خود اولین سیستم قرار داده شده در خودرو تا کنون می باشد که با انتقال ضریب دنده وسیع تر به میزان کلی ٧.٣٩ ، برای ZL1 با موتور سوپرشارژر این امکان را فراهم میکند تا در هنگام افزایش سرعت، سرعت مناسب و بهینه ی موتور افت نکند.

دن نیکولسن( Dan Nicholson ) معاون مدیر بخش انتقال قدرت جنرال موتورز : ‘ با زمان تعویض دنده در سطح جهانی همتراز با بهترین جعبه دنده ی دو کلاچه دنیا و به همراه بازده و خروجی مطلوب که تنها از یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک مناسب بر می آید، این مجموعه ١٠ سرعته کارایی باورنکردنی و قیاس ناپذیری را در سطح جاده و خارج از آن بوجود می آورد. این جعبه دنده ی جدید همچنین تجربیات ما در ساخت سیستم های انتقال قدرت چند سرعته دیگر را هم تحت تاثیر قرار می دهد تا کارایی و خروجی مطلوبی را همزمان با گسترش استفاده از این سیستم جدید در خودرو های دیگر فراهم کند.’

گیربکس اتوماتیک 10 دنده

نسبت دنده کلی وسیع تر که بالاترین نسبت دنده ی عددی کمتری را در هر مرحله می دهد. ایده ای که با کاهش سرعت موتور در بزرگراهها مصرف سوخت مطلوب تری را نسبت به جعبه دنده هشت سرعته ی در نظر گرفته شده فراهم می کند. اصلاحات بوجود آمده در افت چرخش، باعث بهینه سازی تعویض دنده و افزایش راندمان می شود.

دیگر نکات قابل توجه :

جمع بندی خلاقانه اجزا: با به حداقل رساندن رابط های خودرو، جعبه دنده ١٠ سرعته کاملا هم اندازه نمونه های ۶ و ٨ سرعته می باشد.

تعویض های سریع تر نسبت به یک جعبه دنده دو کلاچه: تست های انجام شده تعویض دنده های افزایشی سریع تری را نسبت به جعبه دنده دو کلاچه ی معروف PDK پورش نشان می دهند. در واقع، تعویض دنده از ١به ۲ به میزان ٣۶ درصد، ۲ به ٣ و ٣ به ۴ به ترتیب به میزان ۲٧ و ۲۶ درصد نسبت به PDK پورش سریع تر هستند.

حتما کلیک کنید  تصاویری جاسوسی از لامبورگینی آونتادور فیس لیفت

گیربکس اتوماتیک 10 دنده

کاهش افت میزان چرخش: به لطف تنها دو کلاچ غیر مرتبط با هم – به همین تعداد در نمونه های ٨ سرعته – درست به مانند دیگر خصوصیات طراحی، ١٠سرعته اتوماتیک اصطکاک کمتری را داراست که مصرف سوخت مطلوب تری را نسبت به جعبه دنده های ۶و ٨ سرعته اتوماتیک فراهم می کند. همچنین روغن جعبه دنده با لزجت فوق العاده کم هم عاملی در جهت کاهش اصطکاک شده که در این میان وجود یک انشعاب حرارتی داخلی، خنک شدن سریع جعبه دنده را میسر کرده تا کامارو به مصرف سوخت مطلوب تری دست پیدا کند.

کنترلرهای بهبود یافته GM : این مجموعه، مدرن ترین جعبه دنده ایست که از سیستم کنترلی تماما جدید و بهبود یافته جنرال موتورز با تطبیق و کالیبراسیون های شاهکار و دقیق که به طور مشخص برای وسایل نقلیه مختلف طراحی شده، استفاده می کند.

ویژگی ها و جمع بندی های معماری سیستم

هزاران ساعت تحلیل های مهندسی با کمک کامپیوتر در جهت تولید وبهبود جعبه دنده ۱٠سرعته Hydra-Matic به همراه رانندگی با یک مجموعه ی طراحی شده ی کوچک در مقایسه با هشت سرعته اتوماتیک، انجام شد.

یک پوسته آلومینیومی یک تکه با بل هوزینگ ( bell housing = یک پوشش فلزی که فلایویل و کلاچ در گیربکس دستی و یا مبدل گشتاور (توربین یا همان تورک کانورتور) در گیربکس اتوماتیک را در بر می گیرد.) متصل به آن باعث کاهش وزن و افزایش سفتی انتقال قدرت شده است. همچنین طراحی یک توربین مبدل گشتاور کلاچ متصل به این مجموعه به اندازه منحصر بفرد ۲۶٠ میلیمتر، عاملی در جهت کاهش پیچیدگی مجموعه و کوچک تر شدن مبدل شده است.

این جعبه دنده ۱٠ سرعته ۴ مجموعه دنده ساده و ۶ کلاچ دارد :

دو کلاچ نگه دارنده و چهار کلاچ چرخشی، که تنها با یک کلاچ بیشتر از نمونه ٨ سرعته، با وجود دارا بودن دو دنده بیشتر کمک شایانی به کوچک تر شدن مجموعه کرده است. در این بین، بهبود تلفات چرخش، منجر به رسیدن به مصرف سوخت مطلوب تری شده است.

حتما کلیک کنید  اسنونتادور و آونتادور گلد در قاب دوربین مایکل لخ

اصلی ترین ویژگی برای توانمندسازی این جعبه دنده ی ۱٠سرعته، قراردادن یک مجموعه منحصر بفرد سه کلاچه در میانه این سیستم است که دقیقا فضای اشغال شده توسط آن به اندازه ی جعبه دنده های ۶و ٨ سرعته ی جنرال موتورز می باشد.

گیربکس اتوماتیک 10 دنده

در این سیستم همچنین جهت افزایش راندمان، یک پره ی پمپ با قابلیت جابجایی متغیر در راستای بهینه سازی انتقال فشار روغن بر مبنای سرعت و بارگذاری قرار داده شده است.

افزایش سریع تر سرعت به همراه انتقال ضریب دنده ٧.٣٩ :

انتقال ضریب دنده ی کلی گسترده تر به میزان ٧.٣٩ عامل اصلی جهت افزایش توانایی و راندمان این جعبه دنده ۱٠سرعته و همچنین افزایش کارایی خارج از محدوده با ضریب دنده تهاجمی تر در دنده یک نسبت به جعبه دنده ٨ سرعته ی اتوماتیک جنرال موتورز می باشد.

گام های کوچکتر میان چرخ دنده های درگیر به موتور کمک می کند تا برای دستیابی به حداکثر توان در تقریبا تمامی سرعت ها، به خصوص هنگام خروج از یک گوشه از مسیر، سرعت بهینه مورد نظر را حفظ کند.

کنترل های شیفت تطبیقی مانند Performance Algorithm Shifting و Driver Shift Control کارایی و توانایی رانندگی را افزایش می دهند. (PAS) سیستم Performance Algorithm Shifting جهت شناسایی سرعت موتور برای تعویض دقیق دنده ها رو به بالا یا معکوس، چگونگی استفاده راننده از خروجی موتور را اندازه می گیرد. کنترل شیفت راننده به او این امکان را می دهد تا با شیفترهای نصب شده پشت فرمان تعویض دنده ی خود را انجام دهد. محافظ های الکترونیکی در صورت انتخاب دنده ی نامناسب از دور خوردن بیش از حد جلوگیری می کنند که این عمل به انتخاب راننده در کاهش یا افزایش سرعت بستگی دارد.

تغییر دنده ها به طور اصلی با عمل کلاچ به کلاچ انجام می شود به گونه ای برای تغییر ضریب دنده به طور کاملا دقیق یک کلاچ جلورونده، متصل شده و یک کلاچ جداشونده، رها می شود. محدوده های شیفت مد نظر با یک عمل هرزگردی بوجود آمده اند، مانند کاهش سرعت از ٣ به ۱ بدون نیاز به انتقال از ٣ به ۲ و سپس به ۱، جاییکه (برای این عمل) یک صفحه کلاچ رها شده و به طور همزمان یک کلاچ هرزگرد مکانیکی به طور کاملا اتوماتیکی با یک هماهنگ سازی بهینه متصل می شود.

حتما کلیک کنید  مقایسه چلنجر هلکت و کامارو ZL1

مبدل گشتاور ۲۶٠ میلیمتر قطر دارد و با یک کلاچ محصور ترکیب شده است.همچنین از تکنولوژی کلاچ با کنترل ظرفیت الکترونیکی (Electronic Controlled Capacity Clutch- ECCC) بهره می برد. کارکرد این سیستم این گونه است که از یک میزان لغزش منظم و اندک جهت کاهش پالس های موتور برای رسیدن به یک خودرویی با کارکرد نرم بخصوص در هنگام تعویض دنده ها بهره می گیرد.

مقایسه ضریب دنده ی ۱٠ سرعته Hydra-Matic با نمونه ی ٨ سرعته ی آن

 

نوع

ده سرعته ی اتوماتیک

هشت سرعته ی اتوماتیک

ضرایب دنده

ضرایب دنده

۱

۴.۷ ۴.۵۶

۲

۲.۹۹

۲.۹۷

۳

۲.۱۵

۲.۰۸

 ۴ ۱.۸ ۱.۶۹

۵

         ۱.۵۲ ۱.۲۷
۶ ۱.۲۸

۱.۰۰

۷

۱.۰۰

۰.۸۵

٨

۰.۸۵

۰.۶۵

۹

۰.۶۹

١٠

۰.۶۴

دنده عقب ۴.۸۷ ۳.۸۲

 

کاهش افت های چرخش و نوع جدیدی از روغن جعبه دنده

ویژگی های طراحی در کاهش اصطکاک شامل : واسکازین تماما جدید با لزجت خیلی کم، انشعاب های حرارتی داخلی، به حداقل رساندن تعداد کلاچ های غیر متصل و دیگر افت های چرخش مکانیکی کمتر می باشد که کمک شایانی بر تاثیرات این جعبه دنده ی۱٠ سرعته در افزایش راندمان خودرو داشته است.

روغن با ویسکوزیته ی پایین به کاهش ترک خوردگی و شکاف در مقابل محدوده ی عملکرد در دماهای بالا کمک می کند. علاوه بر این، انشعاب های حرارتی داخل جعبه دنده امکان سریع تر خنک شدن مجموعه را در جهت رسیدن به دمای مطلوب کارکرد فراهم می کند.

سیستم کنترلی جنرال موتورز

زمان سریع شیفت و عکس العمل بالای آن در حد کلاس جهانی با یک سری قطعات پایه ای جعبه دنده به همراه الگوریتم ها، نرم افزار و درجه بندی های دقیق همراه شده است.در هر ثانیه یک ماژول کنترل الکترونیکی خارجی نصب شده میلیون ها دستورالعمل کنترلی را اجرا می کند.

468×60 content ad

درباره نویسنده

مهدی نیک سرشت ، کارشناس مکانیک - طراحی جامدات ، مترجم و نویسنده وب سایت وننو

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...