مراحل طراحی خودرو

مراحل طراحی خودرو

طراحی یک خودروی جدید عموما برای کسانیکه خارج از این صنعت قرار دارند روندی مبهم و گیج کننده است.در این مقاله روند سه ساله ی طراحی یک خودرو در دو بخش توضیح داده شده است.

مراحل طراحی خودرو

بخش اول :

روند طراحی خودرو ، از آغاز تا پایان

کار تنها با یک ایده و طراحی کلی(اسکیس) روی کاغذ آغاز می شود. روند تبدیل ایده ی یک خودرو به کانسپت تولیدی درخشان در یک نمایشگاه خودرو حدود سه سال به طول می انجامد. در هر برهه ای از این مسیر  طراحی می تواند به طور اساسی دچار تغییر شده و یا حتی به طور کامل کنار گذاشته شود. یک طراح باتجربه باید بداند لزومی ندارد که در بیشتر موارد ایده اش به حقیقت بپیوندد.

مراحل طراحی خودرو

بعضی مواقع طراحی ممکن است بیش از سه سال به طول بینجامد و یا در بعضی دیگر در کمتر از سه سال کار به نتیجه برسد. پس لزومی بر صرف حتما سه سال زمان برای طراحی نمی باشد. در حالت کلی مراحل مختلفی برای تبدیل ایده به یک خودرو، جهت نمایش در نمایشگاههای خودروسازی وجود دارد.

اولین قدم طراحی و ارائه ی کار (drawing/rendering )

قدم اول با یک اسکیس و یا مجموعه ای از اسکیس ها از یک ایده توسط طراح آغاز می شود.این مرحله به تمرکز زیادی احتیاج دارد چرا که مهمترین و چشمگیرترین قسمت طراحی و ساخت را شامل می شود. طراح می تواند برای اسکیس زدن از جاهای مختلف ایده بگیرد: ایده های شخصی خود،فراخوان برای طراحی توسط استودیوهای طراحی شرکت مد نظر و یا حتی استفاده از طراحان مستقل دیگر که ایده های خود را به کمپانی مربوطه آورده تا مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد که این مورد به ندرت اتفاق می افتد. هر ساله هزاران طرح به کارخانه ی خودروسازی معرفی شده و در این بین تنها یک یا دو طرح به نمایشگاه ( showroom floors) جهت تبدیل شدن به یک خودرو معرفی می شود.

حتما کلیک کنید  لامبورگینی Veneno و Sesto Elemento در پیست Vallelunga

مراحل طراحی خودرو

اولین اصلاحات در مجموعه های کلی خودرو انجام می شود.کانسپت طراحی شده ی اولیه دستخوش تغییراتی می گردد.این تغییرات در زیر مجموعه های خودرو که شامل تغییرات در پیشرانه ی مورد نظر، طرح قسمت های محرک خودرو اعم از پیشرانه، کلاچ و جعبه دنده، میل گاردان، مجموعه ی دیفرانسیل، اکسل ها و….  می باشند، اعمال می شوند. این مرحله جاییست که بیشترین تغییرات بنیادی و اساسی در آن اتفاق می افتد. برای هنرمندی که خالق خودروست این مرحله محل تبدیل هنر به واقعیت و بوجود آمدن تطبیق و سازگاری میان مجموعه های خودرو می باشد. خودروی مدنظر همچنان روی کاغذ است با این تفاوت که تا زمانیکه نیازهای علوم مهندسی کلی آن برآورده شود دستخوش تغییرات و طراحی های مختلف دیگر قرار می گیرد.

مراحل طراحی خودرو

قدم بعدی مدل سازی کامپیوتری و گلی، تبدیل مدل طراحی شده دو بعدی به واقعیت(سه بعدی)
در این قدم طراحی دو بعدی روی کاغذ به مدل سه بعدی تبدیل می شود.با رندر زدن های کامپیوتری در این مرحله مدل مورد نظر از یک طراحی روی کاغذ به مدل ملموس تبدیل شده و همچنین اندازه های خودرو در دنیای واقعی جهت درک بهتر و ملموس تر اندازه ها و رساندن آنها به میزان معقول بدست آمده تا بتوان یک طرح دقیقی را طراحی کرد. این طرح ها جهت ساخت مدل گلی، عموما به صورت دست ساز، استفاده می شوند.

ابداعات پیشرفته مانند پرینترهای سه بعدی جای خود را آرام آرام در این صنعت باز می کنند. این نوع مدل سازی در کنار روش قبلی به کار خود ادامه می دهد و هنوز نتنوانسته که جایگزین مدلسازی گلی به شیوه ی سنتی گردد.

حتما کلیک کنید  معرفی رسمی چراغهای لیزری ائودی Quattro

مراحل طراحی خودرو

در اغلب مواقع، در این مرحله از مدلسازی، نسخه های مختلفی از کانسپت طراحی می شوند و به تبع آن مدل های گلی متفاوتی ساخته می شود. ساختن یک مدل گلی در اندازه واقعی از طرح خودروی مورد نظر کاری زمان بر و پر هزینه است به همین دلیل مدل های گلی در اندازه های کوچک تر نسبت به مدل واقعی خود ساخته می شوند. مدل در اندازه ی واقعی زمانی ساخته می شود که از بین مدل های گلی کوچک تر یک طرح انتخاب شود و طراحان و مهندسان دوباره به یک رندر کامل از مدل نیاز دارند.

مراحل طراحی خودرو

مدل سازی کامل از طرح انتخاب شده انجام میگیرد. مدل کامل(مدل در اندازه ی واقعی خودرو) می تواند گلی باشد ولی در جهت سبک تر شدن و حمل و نقل آسان به جای گل می توان از پلیمر و یا مواد کامپوزیتی در ساخت مدل استفاده نمود. استفاده از گل همچنان متداول است ولی با ارزان تر شدن و استفاده ی آسان تر از مواد دیگر، گزینه های دیگری در حال جایگزینی است. این مدل کامل حال چهره ی یک خودروی واقعی به خود می گیرد و عموما از آن عکس هایی جهت بازاریابی اولیه برای فروش خودروی موردنظر گرفته می شود.

مدل سازی و اسکیس زدن از قسمت های داخلی سپس شروع می شود. اسکیس های قسمت داخلی عموما قبل از طی کردن مراحل قبلی توسط یک طراح حرفه ای انجام می شود. به هر حال، مانند قسمت بیرونی، قسمت های داخلی هم تحت طراحی و ترسیم های گونگونی توسط تیم های زیر مجموعه ی تیم طراحی اصلی قرار گرفته تا نماها و اندازه های داخلی خودرو با تغییرات خارجی انجام گرفته روی خودرو مطابقت داشته باشد. اسکیس های زده شده به رندرها و طرح های کامپیوتری، (CAD=Computer Aided-Design) ، سپس به مدل های گلی تبدیل می شوند. مدل های گلی تهیه شده از این مرحله عموما سه یا چهار تکه می باشند تا امکانات قرارگرفته روی خودرو به خوبی نشان داده شود. ظاهر ادوات داخلی و حس منتقل شده از تمامی نقاط، از فرمان به صندلی ها و اجزا کنترلی خودرو به طور کامل و دقیق در این قسمت نمایش داده می شود.

  • 1966_buick-riviera_full-size-clay-model
  • maxresdefault
  • love
  • lincoln MKZ
  • lincoln mkz steering wheel design
  • lincoln MKZ  interior design
  • lincoln design studio9
  • lincoln design studio7
  • lincoln design studio4
  • lincoln design studio2
  • lincoln design studio1
  • cad
  • behind-scene-7series-2
  • 2016-bmw-7-series-sketches-images-1900x1200-04
حتما کلیک کنید  جعبه دنده دو کلاچه DCT

پایان بخش اول

468×60 content ad

درباره نویسنده

مهدی نیک سرشت ، کارشناس مکانیک - طراحی جامدات ، مترجم و نویسنده وب سایت وننو

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...