مراحل طراحی خودرو – قسمت دوم

مراحل طراحی خودرو – قسمت دوم

قسمت اول ( کلیک کنید)

قسمت دوم :

حال نوبت به انتخاب رنگ ها و مواد اولیه می رسد… طراحی قسمت های داخلی و خارجی یک بار به طور کلی از ابتدا تا پایان انجام می شود. سپس دوباره طراحان به مرحله اولیه طراحی بازگشته و از میان صدها و گاهی اوقات هزاران انتخاب برای طراحی رنگ بدنه، رنگ تریم و تودوزی، پارچه ها، پلاستیک ها و لوازم و امکانات مورد نیاز یکی را بر می گزینند. اغلب اوقات، برای امکانات قرار گرفته روی خودرو باید سپاسگزار طراحانی بود که مانند یک شکارچی همواره بدنبال شکار بهترین امکانات و ایده ها برای تمامی لوازم و امکانات مورد استفاده در خودرو می باشند؛ از پارچه گرفته تا مواد اولیه مورد نیاز.

طراحی خودرو

اجزای کنترل راننده و داشبورد اضافه می شوند… همزمان با انتخاب رنگ و تریم داخلی، مدل هایی دقیق به همراه نمایش تمامی جزییات از نمای داخلی خودرو در راستای بهبود و سازگاری با ادوات کنترل کننده راننده وطراحی ها و نمایشگرهای روی داشبورد ساخته می شوند. همچنین تغییرات ارگونومی داخل خودرو با استفاده از مدل هایی نزدیک به واقعیت از جنس پلاستیک یا گل، جهت دسترسی هرچه بهتر به ادوات داخلی، در این مرحله انجام می پذیرد. بسیاری از تصمیم های گرفته شده در این مرحله در راستای پیش فروش و بازاریابی هر چه بهتر مدل نهایی انجام می شود.

طراحی خودرو

مرحله بعدی تست و بهبود مواد مورد استفاده در ساخت می باشد… انتخاب های نهایی تا زمانی که مقاومت مواد در برابر استفاده و گذر زمان مشخص نگردد، صورت نمی پذیرد. باید اطمینان یافت که مواد مورد استفاده بی دوام نبوده و به مرور زمان به سرعت دچار رنگ رفتگی نمی شوند. برای تست این مرحله المان های مختلفی در نظر گرفته می شود ولی مواد و امکانات جدید مورد استفاده به آزمایش های مختلفی از طریق قرار گرفتن در تنش های محیطی متنوع اعم از گرما و سرما، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید، استفاده ی طولانی مدت از آنها و….نیاز دارند تا مشخص شود آیا این مواد تحمل استفاده روزانه را خواهند داشت یا نه. این تست ها در آزمایشگاه با مدل های واقعی با جنس همان مواد در نظر گرفته شده برای ساخت نهایی انجام می شود. مدل ها در آزمایشگاه زیر لامپ های حرارتی که یک روبات به شکل دست در حال مالش بی وقفه ی آن است، قرار می گیرند. جهت شبیه سازی استفاده انسان بازوهای رباتیکی ضرباتی را به آن وارد کرده و همچنین متناوبا با بارش باران و برف (در آزمایشگاه) در شرایط سخت گرما و سرما قرار می گیرند. اگر مدل آزمایش های انجام شده را با موفقیت گذراند به ساخت نهایی می رسد. در غیر این صورت مواد دیگری جهت ساخت انتخاب می شوند.

حتما کلیک کنید  مرسدس بنز AMG Vision Gran Turismo سرانجام رونمایی شد

طراحی خودرو

پس از سازگاری قسمت های خارجی و داخلی نوبت به مدل سازی نهایی می رسد… تا قبل از این قسمت، به جز در مدل های کامپیوتری، هنوز خودرو شکل کاملی به خود نگرفته است. حال مهندسان و طراحان می توانند به مدل کامل شده خودروی خود، داخلی و خارجی، نگاهی بیندازند. مدل تمام شده «کانسِپت» نامیده می شود که برای بازاریابی و فروش خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این مرحله نقطه عطف تبدیل تصورات و ایده های مهندسان به مرحله تولید است.

طراحی خودرو

تایید نهایی مدل… مدیریت و بعضی مواقع هیئت مدیره مربوطه باید مهر تایید نهایی را بر مدل ساخته شده بزنند. دغدغه بزرگ این مرحله بازاریابی و فروش است. اگر قرار بر تولید خودرو باشد، باید به تایید نهایی برسد. اغلب مواقع کانسپت ها در همان مرحله کانسپت باقی می مانند و به هدف بازاریابی و در جهت حرکت رو به جلوی شرکت استفاده می شوند. گاهی اوقات چندین کانسپت با مواد تایید شده در مراحل قبل، جهت نمایش در نمایشگاه های خودروسازی، به صورت دست ساز ساخته می شوند. بعضی از این کانسپت ها بدون پیشرانه، تنها مانند یک سورتمه بوده و بعضی دیگر خودروهایی با قابلیت رانندگی هستند.

  • 1966_buick-riviera_full-size-clay-model
  • Renault_Alpine_A110-50_Concept_Design-Process_05
  • Mercedes-Benz-CLS-design-process10
  • VF-Clay-Interior-Development-02
  • Sketching02 (1)
  • Mercedes-Benz-CLS-Class-1600-cb
  • Mercedes-Benz_CLS_149
  • lincoln MKZ  interior design 1
  • lincoln design
  • lincoln design studio8
  • lincoln design studio6
  • lincoln design studio5
  • lincoln design studio3
  • lincoln design 8
  • lincoln design 2
  • Ford Mustang
  • Clay-Car-with-silver
  • Chevrolet Bolt concept interior
  • behind-scene-7series-2
  • 2016-bmw-7-series-sketches-images-1900x1200-05
  • 2012-Mercedes-Benz-CLS-design-process10
  • 2012_Renault_Alpine_A110-50_Concept_Design-Process_05
  • 02-Peugeot-208-Design-Process-05
  • maxresdefault
  • love
  • lincoln MKZ
  • lincoln mkz steering wheel design
  • lincoln MKZ  interior design
  • lincoln design studio9
  • lincoln design studio7
  • lincoln design studio4
  • lincoln design studio2
  • lincoln design studio1
  • cad
  • behind-scene-7series-2
  • 2016-bmw-7-series-sketches-images-1900x1200-04

بعد از مهندسی نهایی و تولید کانسپت، نوبت به تولید انبوه می رسد … مهندسان قسمت فنی، متخصص در ساخت خودرو، تطبیق های نهایی را میان مدل طراحی شده و خودروی در حال ساخت انجام می دهند تا خط تولید سریع تر جلو رفته و کمپانی مربوطه هزینه های کمتری را متقبل شود. این اقدامات مستلزم دارا بودن اطلاعاتی درباره اجزا و مجموعه های مورد نیاز در ساخت خودروی مربوطه و چگونگی سرهم کردن اجزای مختلف خودرو می باشد. مراحل تولید خودرو در شرایط واقعی برنامه ریزی می شود تا نقشه فازهای مختلف ساخت، از بدنه تا خودروی تولیدی نهایی، ریخته شده و تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز جهت تجهیز کارخانه فراهم شوند. جزئیات دیگر اعم از دیتا شیت (data sheet = فایل یا برگه ای حاوی اطلاعات قطعه در حال ساخت) و اطلاعات کارگران در حال کار در خط تولید مربوطه، ملزومات تست خودرو به هنگام تولید مدل های اولیه و …. در نظر گرفته می شوند.

حتما کلیک کنید  فراخوان طراحی خودرو

در طول این پروسه، کانسپت اصلی و مدل برای تولید نهایی اغلب مواقع تفاوت های چشمگیری با هم دارند. حال یک طرح کشیده شده روی کاغذ به یک جسم ملموس و فیزیکی در دنیای واقعی برای استفاده مصرف کننده تبدیل شده است. پروسه فیس لیفت خودروهای موجود حدود یک سال و یا بعضا ده ها سال برای یک کانسپت جدید و خیلی پیشرفته به طول می انجامد. بیشتر طرح ها، از کانسپت اولیه تا تولید نهایی، در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله انجام می شود.
بسیاری از کارخانه های تولیدی «چرخه تغییر» ۴ تا ۶ ساله دارند. به این معنی که خودروی تولیدی هر ۴ یا ۶ سال تحت ماژور فیس لیف (تغییر چهره کلی دوباره ی خودرو) قرار می گیرد. این مغایرت ها بسته به آمار و ارقام فروش، تغییرات در بازار رده خودروی مربوطه (خودرو در سگمنت B، C و …) و برنامه های فروش و بازاریابی انجام می شود.

468×60 content ad

درباره نویسنده

مهدی نیک سرشت ، کارشناس مکانیک - طراحی جامدات ، مترجم و نویسنده وب سایت وننو

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...