موتور منحصر بفرد فورد موستانگ GT350 Shelby

موتور منحصر بفرد فورد موستانگ GT350 Shelby

میل لنگ صفحه تخت ۸ سیلندر خورجینی – که به جای قرار گرفتن ۲ پیستون در هر ۹۰ درجه نصفی از هشت پیستون آن ۱۸۰ درجه مخالف نصف دیگر قرار می گیرد – برای سالیان متوالی در شرکت فراری و دیگر کارخانه های اروپا به دلیل قدرت فراصوتی (تولید صدای دسیبل بالا) و قابلیت دور خوردن بالای آنها به تولید می رسید. بر خلاف اکثر خودروهای آمریکایی که از میل لنگ های صفحه متقابل استفاده می کنند حال فورد یکی از انواع صفحه تخت را با حجم بالاتر و مقرون به صرفه تر در فورد موستانگ شلبی ۲۰۱۶ GT350 با قیمت ۵۶,۴۹۵ دلار و نسخه اسپورت آن یعنی GT350R با قیمت ۶۳,۹۹۵ دلار قرار داده است.

فورد موستانگ شلبى

پیشرانه ۵.۲ لیتری قرار گرفته بر روی شلبی هیچ وجه مشترکی با پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر خورجینی قرار گرفته روی دیگر موستانگ ها ندارد. طبق گفته مسئول قسمت مهندسی اریک لدنر(Eric Ladner) : ‘ تنها بست های سوپاپ ها، درزگیرهای قسمت عقب و تعدادی اتصال دهنده ها با دیگر فوردهای V8 مشترک هستند. اندازه و کورس های متفاوت سیلندر و پیستون ها، راه آب های روی بدنه سیلندر و پیچ های سرسیلندر متفاوت با سری های قبلی ما را مجاب به ساخت بلوکه جدید کرد.همچنین تمامی میل لنگ، شاتون ها، یاتاقان ها، سرسیلندر، سوپاپ های دود و هوا، کارتل، مسیرهای انتقال روغن، واشرها منحصر بفرد هستند.’

علی رغم محدوده کورس وسیع تر نسبت به پیشرانه های ۵ لیتری و ۲۰ درصد قدرت بیشتر، پیشرانه جدید ۱۳ پوند سبک تر شده است. همچنین دارای نسبت تراکم بیشتر(۱۲ به ۱ بر خلاف ۱۱ به ۱ در نمونه های قبلی)، ۱۰ درصد راندمان حجمی بالاتر، اصطکاک پایین تر و قابلیت شگفت انگیز دور خوردن تا ۸۲۵۰ دور را دارد.دلایل اصلی منحصر بفرد بودن این سری از میل لنگ های صفحه تخت رسیدن به حداکثر دور و تامین جریان هوای زیادی که این پیشرانه نیاز دارد می باشد.

هدف های تیم طراحی و ساخت پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 با همان طرح هایی که مختص این کار زده شده بود شروع شد؛ ‘یک ماشین اسپورت که قابلیت های شهری و جاده ای را نیز دارا باشد.’ لدنر همچنین می افزاید:’ اختلاف نظرها در رابطه با وزن سبک و کارایی بالا بود، نه تنها قدرت بلکه گستردگی منحنی گشتاور و محدوده سرعت نیز، خصوصا برای رانندگی در پیست، مد نظر قرار گرفت.’

هدف های اولیه رسیدن به نهایت قدرت ۵۰۰ اسب بخار در ۷۵۰۰ rpm و گشتاور ۴۱۰ پوند – فوت در ۴۷۵۰ rpm بود.’ سپس خودمان را مجبور کردیم که بازای هر لیتر به ۱۰۰ اسب بخار دست پیدا کنیم و تیم را به سمت این هدف سوق دادیم. همین سخت گیری باعث شد تا به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنیم و سرانجام توانستیم به ۵۲۶ اسب بخار در ۷۵۰۰ rpm و ۴۲۹ پوند – فوت گشتاور( ۵۸۲ N.M) در ۴۷۵۰ rpm برسیم.’

هدف اصلی ما برای سرعت موتور ۸۰۰۰ rpm بود. سپس ما به کمک یک سخت افزار پیشرانه را تست کرده و ارتقا دادیم و متوجه شدیم که می توانیم سرعت را به ۸۲۵۰ rpm افزایش دهیم. قدرت کاملا یکنواخت و منظم تا ۷۵۰۰ rpm افزایش می یابد و سپس به آهستگی کم می شود.’

2016-ford-mustang-shelby-gt350-gets-cold-air-intake-and-tune-here-are-the-results_4

در هنگام تست GT350R در پیست Michigan’s Grattan نکته ای که ما را بسیار شگفت زده کرد صدای زوزه این هشت سیلندر صفحه تخت و تمایل آن به دور خوردن مانند یک پیشرانه اتومبیل های مسابقه ای بود.حتی بدون تکنولوژی های پیشرفته متداول مانند سیستم تزریق سوخت مستقیم و توربو یا سوپرشارژر، این قدرتمندترین (۱۰۲ اسب در هر لیتر) و متراکم ترین پیشرانه تولید شده توسط شرکت فورد است که تا کنون بر روی جاده رانده شده است. همچنین این موتور نویسندگان مجله معتبر اینترنتی WardAuto World را شگفت زده کرد که آنها لقب یکی از ۱۰ پیشرانه برتر سال ۲۰۱۶ را به آن دادند.

تکنیک های قدیمی افزایش قدرت با استفاده از منیفولد هوای جریان بالا و هدرز لوله بلند دود می توانند برای افزایش جریان ورودی موثر باشند ولی هدرزهای بلند باعث انتقال مبدل های کاتالیزوری به قسمت های دورتری جهت سازگاری بیشتر با محیط زیست می شوند. میل لنگ های صفحه تخت باعث می شوند که هدرزهای لوله کوتاه کاملا به شکل لوله بلند عمل کنند.همچنین به کمک سوپاپ هایی با قابلیت زمان باز بودن بالا(به کمک بادامک هایی با شعاع بیشتر بر روی میل بادامک) و بدنه تراتل ۸۷ میلیمتری وسیع تر لدنر ادعا می کند که پورت های جریان منیفولد دود و هوا در این پیشرانه ۵.۲ لیتری نسبت به فراری ۴۵۸ V8 با میل لنگ صفحه تخت که در رقابت با آن زده شده است بهتر کار می کند.

یکی از جنبه های منفی استفاده از میل لنگ صفحه تخت ارتعاشات آن است. طبق گفته لدنر نیروهای ناشی از لرزش جانبی در این نوع میل لنگ بیشتر از انواع دیگر است و خیلی سریع تر به محدوده سرعت بحرانی خود وارد می شود. همین امر ما را به سمت تجهیزات و تست های (CAE(Computer Aided Engineering برد تا بتوانیم ارتعاشات وارده را در سطح و اندازه های بالاتری تست و بررسی کنیم. در نتیجه برنامه های طراحی ما به ساعت ها تست به کمک تجهیزات بوجود آورنده ارتعاش گره خورد. ما همان طراحی ها و آزمایش هایی را که بر روی پیشرانه های متداول دیگر انجام می دادیم بر روی این پیشرانه به همراه شرایط و ورودی های سخت تر انجام دادیم.

The All-New Ford 5.2-liter V8

در مدتی که افراد تیم ساخت پیشرانه در حال سنجش کارآیی فراری ۴۵۸ V8 با میل لنگ صفحه تخت بودند، تیم خودرویی یک فراری کالیفرنیا موتور جلو را با همان پیشرانه برای صدا، لرزش و خشونت مورد نیاز یا به اصطلاح (NVH (Noise,Voice,Harshness آنالیز کردند. لدنر :’ ما تمامی اندازه گیری ها را یادداشت کردیم و سپس به قطعات و اینکه چگونه آنها بعضی از قطعات را به کار می بستند نگاهی انداختیم. فکر کنم که توانستیم آنها را شکست دهیم.’ هنوز هم نیاز به سرهم و محکم کردن تعدادی قطعات زیر بدنه خودرو جهت کم کردن ارتعاش پیشرانه در حال حرکت به چشم می خورد.

مونتاژ این پیشرانه بوسیله دو سازنده خبره که سابقه طولانی در خط تولید کم تعداد فورد موسوم به Niche Line(خط تولید پیشرانه های کم تعداد دست ساز فورد مانند نمونه ۵.۴ لیتری سوپرشارژر برای GT500) که در یک ساختمان کاملا مجزا، پشت محل ساخت پیشرانه فورد رومئو واقع شده است، انجام شد که پس از اتمام کار امضای خود را بعنوان علامتی بر روی آن حک می کنند.

فورد تنها ۱۰۰ دستگاه GT350 و ۳۷ دستگاه GT350Rs برای سال ۲۰۱۵ جهت پنجاهمین سالگرد شلبی موستانگ GT350 تولید کرد، ، به این خاطر که از نمونه اصلی ۱۹۶۵ تنها ۳۷ نمونه تولید شد ولی برای سال ۲۰۱۶ این مدل ها عمومی تر بوده که تولید آنها به ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.

  • 145e076ed493fddac7f19b4cabaa5d1dx
  • 2016-ford-mustang-shelby-gt350-la-2014-live-07
  • 2016-Ford-Mustang-Shelby-GT350-Specs
  • 2016-ford-mustang-shelby-gt350-gets-cold-air-intake-and-tune-here-are-the-results_4
  • 2016-ford-shelby-gt350-mustang-engine-shot
  • Shelby GT350R carbon fiber wheel
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Mustang-V-8-engine-03
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Engine-08
  • 15-shelby-gt350-engine-9
  • The All-New Ford 5.2-liter V8
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Mustang-engine-exhaust-manifold
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Engine-11
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Mustang-engine-camshafts
  • The All-New Ford 5.2-liter V8
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Mustang-engine-intake-manifold
  • flat-plane-crank
  • Crossplane
  • Romeo niche tag
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Mustang-in-red-engine-brace
  • 2016-Ford-Shelby-GT350-Engine-03
  • 2016-Ford-Mustang-GT350-vs-GT350R-dyno-comparison
468×60 content ad

درباره نویسنده

مهدی نیک سرشت ، کارشناس مکانیک - طراحی جامدات ، مترجم و نویسنده وب سایت وننو

مطالب مرتبط



One comment - null24.net