انقلاب اینفینیتی با پیشرانه تراکم متغیر جدید خود

انقلاب اینفینیتی با پیشرانه تراکم متغیر جدید خود

ساخت پیشرانه تراکم متغیر(VCT – Variable Compression Turbocharged)  و تجاری کردن آن همواره چالشی بزرگ در صنعت خودروسازی به حساب آمده است. اگر خاطرتان باشد در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شرکت خودروسازی ساب چند آزمایش بر روی پیشرانه های تراکم متغیر یا (VCT )  انجام داد. ایده این خودروساز یک پیشرانه با بلوکه دو قسمتی بود که بواسطه یک سری عملگرهای هیدرولیکی سرسیلندر به بلوکه سیلندر در مواقعی خاص نزدیک می شد تا تراکم افزایش یابد. ولی با خرید شرکت ساب توسط جنرال موتورز این پروژه منتفی شد و بعد از سال ها می بینیم که اینفینیتی از اولین پیشرانه تراکم متغیر (VCT) خود پرده بر می دارد.

saab VCT engine
saab VCT engine

از این به بعد به محض رویت واژه VC-T به یاد تکنولوژی تراکم متغیر بر روی پیشرانه های چهار سیلندر بنزینی اینفینیتی خواهیم افتاد که از سال ۲۰۱۸ این تکنولوژی به تولید انبوه خواهد رسید. این خودروساز قصد دارد از پیشرانه تراکم متغیری در نمایشگاه ۲۰۱۶ پاریس رونمایی کند که طبق ادعای شرکت اولین در نوع خود می باشد.

حال با نحوه کارکرد پیشرانه تراکم متغیر آشنا می شویم

اینفینیتی تمایل چندانی به نمایش و اطلاع رسانی عمومی تمامی جزییات این تکنولوژی برای اولین رونمایی در پاریس از خود نشان نمی دهد ولی مکانیزم تکنولوژی جدید این گونه است که پیستون ها به ارتفاع نهایی یا نقطه مرگ بالای (حداکثر تراکم) متفاوتی بسته به نوع رانندگی می رسند و همچنین به نسبت تراکم یکپارچه ای دست خواهند یافت.

پیشرانه های احتراق داخلی مرسوم دارای نسبت تراکم ثابتی هستند، نسبتی که پیستون متناسب با آن مخلوط سوخت و هوا را در کورس خود از پایین ترین نقطه به بالاترین متراکم می کند. بنابراین اگر محفظه احتراق در زمان پایین بودن پیستون ۱۰۰۰cc حجم داشته باشد و زمانیکه پیستون به حداکثر تراکم خود رسید این حجم به ۱۰۰cc برسد به این معنی است که نسبت تراکم ۱۰ به ۱ یا به عبارتی ۱۰:۱ است.

infiniti vct tech

حال اینفینیتی به پاسخ این سوال رسیده است که چگونه می توان به نسبت تراکم متغیر از ۸:۱ برای شرایط مسابقه ای و ۱۴:۱ برای حداکثر راندمان دست یافت. یک پاسخ هوشمندانه که تمامی معادلات مهندسی را به هم میریزد و این تصمیم گیری را برای پیشرانه فراهم می کند که چه زمانی به قدرت بیشتر و چه زمانی به تولید آلایندگی کمتر نیاز است.

مزایا

هم زمان با باز شدن دست مهندسین برای تنظیم پیشرانه جهت رسیدن به قدرت و یا صرفه اقتصادی بیشتر متناسب با شرایط رانندگی، تراکم با ضریب متغیر علاوه بر اینکه باعث کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده می شود، ارتعاشات و صدای پیشرانه را نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. همچنین طبق ادعای شرکت سازنده این نسل از پیشرانه ها سبک تر و جمع و جور تر نسبت به سایر پیشرانه ها شده اند و میل لنگ هم به المان های تعادلی کمتری نیاز دارد.

شرکت خودروسازی نیسان بیان کرده است که بیش از ۲۰ سال برای این تکنولوژی و ارتقا آن زمان صرف کرده است.

رولند کروگر (Roland Krueger) مدیر ارشد اینفینیتی : تکنولوژی تراکم متغیر یا VCT اولین قدم برای ماست. قدم انقلابی بعدی بهینه سازی راندمان پیشرانه های احتراق داخلی است.

این پیشرفت شگفت انگیز برای پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژر بنزینی قدرت زیاد را در کنار راندمان بالا فراهم می کند.

ما بی صبرانه منتظر رونمایی از این پیشرانه ۲ لیتری در نمایشگاه ۲۰۱۶ پاریس بر روی نسخه به روز شده کانسپت QX اسپورت خواهیم بود.

منابع : Roadandtrack  carmagazine

  • Infiniti-variable-compession-768x655
  • infiniti-vct-engine-side-view
  • infiniti-qx-sport-inspiration-concept-1
  • infiniti-qx-sport-inspiration-concept

 

 

حتما کلیک کنید  خودروسازان خارجی باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند
468×60 content ad

درباره نویسنده

مهدی نیک سرشت ، کارشناس مکانیک - طراحی جامدات ، مترجم و نویسنده وب سایت وننو

مطالب مرتبط



4 دیدگاه