اختصاصی وننو: از ناگفته های محمد رضا ریحانی تا لامبورگینی وننو دست ساز!

اختصاصی وننو: از ناگفته های محمد رضا ریحانی تا لامبورگینی وننو دست ساز!

شاید از همه تعریف ماشین باز پرسیده شود و با پاسخ های مشابه:به کسی که علاقه به ماشین داره،عکس های همه ماشین ها و گاهی مشخصات آن را بلد هست یا کسی که ماشین خودش را کف خواب و یا تغییرات ظاهری انجام داده گویند.بله همه ی این ها ملقب به ماشین باز هستند، اما من نگارنده با خواندن این مطلب متوجه شدم که ماشین باز به چی معنی و چه کسی است!؟

قضیه ی ساخت لامبورگینی اونتادور دست ساز توسط مهندس خلاق و هنمرمند مشهدی، آقای محمدرضا ریحانی را یا شنیده و یا حتما عکس های آن را مشاهده کرده اید، اما این مصاحبه اختصاصی شامل ناگفته های مراحل ساخت و پروژه ی جدید لامبورگینی وننو دست ساز حکایت دارد.

۱-امکان دارد مختصری از تحصیلات و سابقه فعالیتتون در زمینه ساخت به ما بگویید؟

رشته تحصیلی من مهندسی برق  است.البته بیشتر اطلاعات فنی که دارم در دوران هنرستان بوده و همونطور که مطلع هستید متاسفانه در سیستم دانشگاهی در ایران اطلاعات فنی زیادی نمیشه بدست اورد و بیشتر مدرک گرایی هست . فوق دیپلم را از دانشگاه فنی اهواز و کاردانی به کارشناسی در دانشگاه بجنورد گرفتم.

ابتدا من در کارخانه دوچرخه سازی قوچان در قسمت شیمی  تاسیسات برقی فعالیت میکردم  و هفته دو روز دانشگاه بجنورد مشغول به تخصیل بودم و  به دلیل علاقه زیاد از کارخانه بیرون اومدم و دو عدد دوچرخه تاشو کمک فنر دار با طرحی از خود ساختم  و هزینه تولید آن ها ۶۰ هزار تومان شد، که هر دو رو به قیمت ۳۲۰ هزار تومان فروختم، در سال ۱۳۷۸ با آن پول، ده عدد دوچرخه تولید کرده و همه ی آن ها را  ۱،۶۰۰،۰۰۰هزار تومان فروختم و دوباره ده عدد دیگر ، البته همه ی این کارها را در زیر زمین خانه که دارای فضایی نسبتا وسیع بود میساختم.  سپس اقدام به راه اندازی شرکت تعاونی تولیدی قوچان دوچرخ  نمودم و با همکاری دو برادرم  و موفق به ساخت انواع دوچرخه های تاشو و کمک دار شدم . همچنین ساخت اولین دوشاه جلوی موتوری کمک دار ، فرمان کمک دار، لوله زین کمک دار، کمک جلوی دوچرخه به صورت بادی که نسبت به وزن میتونستید  باد آن را تنظیم کنید ،در تولید داشتم. همه ی این ها را با ۵۰ نفر نیرو که موفقیت های خوبی بود، بدست اوردم ، جالب که اکثر دستگاهها را مثل دستگاه تراش، جک هیدرولبک، کوره رنگ، انواع فبکسچر روبات جهت جوشکاری اتومات و غیره را خودم ساختم، ولی بدلیل سیاستهای غلط دولتی و سیل واردات دوچرخه های چینی و ارزان، شرکت برشکست شد. در آن زمان تازه بحث بازی بیلیارد در ایران شروع شده بود که وارد کار تولید میزهای بیلیارد شدم. قیمتهای بالایی هم داشت و سود خوبی را بعد از دوسال کار بعد از ورشکست شدگی بدست آوردم، سپس چند سالی در زمینه تولید ماشین الات صنعتی مثل دستگاه برش mdf دستگاههای پرس هیدرولیک پرداختم بعد از اون به دلیل شروع شدن دوگانه سوز خودروها با تاسیس شرکت خاوران شرق با راه اندازی ۱۸ شعبه در استان خراسان حدود ۴۰ هزار خودرو را با همکاری برادرانم گاز سوز نمودیم که در حال حاضر هم این فعالیت انجام میشود.

۲-از چه زمانی به فکر ساخت سوپر اسپرت های مشهور دنیا افتادید؟

اولین ماشینی که خریدم یک جیپ ویلز در سال ۱۳۷۶ بود و چون داشبورد سلدهای داشت یک داشبورد عالی با روکش چرم برای آن ساختم و درب های جدید و گارد بندی و لاستیکهای بزرگتر و افزایس ارتفاع و گارد بندی نیز کردم، چون تجربه اول من بود از این کار خوشم آمد که البته این کار در زمان مشغول تولید دوچرخه بود.

حتما کلیک کنید  ابر خودروی جدید آرش خودرو در راه است

درسال ۱۳۹۰ به فکر تولید موتورهای چهار چرخ در ایران افتادم و یک نمونه از آن را  تولید نمودم  ولی باتوجه به سفرهایی که به چین داشتم شاهد این بودم که شرکتهای تولیدی قیمت را بر اساس تعداد سفارش تعیین می کنند مثلا ۱۰۰۰عدد موتور دومیلیون، ۱۵۰۰۰ عدد یک میلیون و نتیجه این شد که بازهم ممکن بود همان وضعیت قبل پیش بیاد ،به همین خاطر تولید در ایران توجیه نداره مگر اینکه جلوی واردات جنسهای چینی رو بگیرند.

بعد از این به سراغ خودرو های خاص رفتید؟

ایده ساخت این خودروها مربوط به پسرم است که البته کلاس پنجمه و اطلاعات فنی بسیار بالایی دارد و زمانی که او کلاس دوم  ابتدایی بود علاقه  شدید خودش را فقط به لامبور گینی اونتادور نشان داد از روی یک اسباب بازی، یعنی اونم متوحه طراحی خاص این خودرو شده بود البته خودش هم سه بعدی ماشین طراحی میکنه به صورت خدادادی  و دایما در اینترنت سرچ میکرد و شدیدا علاقمند به صدای موتور این خودرو شده بود  و براش یه اونتادو  کنترلی خریدم که تازه داستان شروع شد و بعد از مدتی  به من فشار میاورد که حالا باید این رو بسازیم  و من هم میگفتم که به این راحتی نیست و سخته ولی با توجه به اعتماد به نفس بالایی که داره (البته  انشای اون رو در اینستا گذاشتم lamborghinipersiangulf بالاخره تصمیم گرفتم  که ماکت ان را حداقل به طول دو متر بسازم ولی تصمیم عوض شد و  ابعاد واقعی ماکت را ساختم یعنی ۵ متر در ۲.۲۰ . چون در آن زمان دستگاههای cnc خیلی باب نشده بود  من از یک روش ابداعی که توسط خودم بود، ماکت را ساختم جهت اطلاع دوستان تصویر خودرو را به ابعاد واقعی چاپ کردم ،یعنی نمای بالا، چپ، راست و جلو و عقب، روی بنر و روی چهار چوب نصب کردم و در مکان ماکت سازی نصب و با استفاده از حداقل ۱۰۰۰سوزن کیسه دوزی و نخ محکم شبیه نقاط ابر تمام نقاط را پیدا کرده و ماکت را با استفاده از خاک و گچ ساختم. مثلا یک نقطه از عکس نمای بالا که روی ماکت نصب شده بود بنر رو سوراخ میکردم و از آن نقطه سوزن اویزان میشد و از نمای بغل هم با یک قلم لیزری و از نمای جلو یا عقب هم یک قلم لیزری نقطه تقارن یک نقطه بدست می اومد  و این روش برای تمام بدنه در بیش از ۴۰۰۰ نقطه که به صورت شبانه روزی  حدودا ۵ ماه طول کشید انجام شد!!!؟؟؟ لازم به توضیحه که قلم لیزری روی یک ریل به  صورت + حرکت میکرد البته من این روش رو جایی نشنیدم و حتی نخوندم خودمم نمیدونم چطور اینکار سخت رو انجام دادم !!؟فکر نکنم کسی هم انجام داده باشه ولی روش خوبیه برای ساخت قطعات بزرگ مثل کشتی که بعدا از این روش در ساخت کشتی استفاده کردم.

  • photo_2017-02-07_22-34-48
  • photo_2017-02-07_22-35-11
  • photo_2017-02-07_22-34-58

 

۳-هزینه های ساخت هر کدام از سوپر اسپرت ها حدودا چقدر بوده است؟

هزینه طرح اونتادور حدودا ۱۵۰ میلیون تومان ، وننو تا اینجا ۹۰ میلیون شده، چون بدنه وننو رو با cnc ساختم.

۴-از چه تکنیکی برای ساخت شاسی و تعلیق استفاده کردید؟

شاسی طرح اونتادور با استفاده از ناودانی شاسی شبیه پاترل به صورت نردبانی با ترکیب لوله و کامپوزیت و اکسل پاترل هست، با این تفاوت که اکسل پاترل رو از یک طرف برش دادم و با استفاده از دستگاه سنگین تراش طول اکسل رو ۳۲ سانت اضافه کردم و از پلس یک تکه کامیون که تراش خورده و دنده انجام دادم. جهت سر پولس  همونطور که میدونید عرض ماشین از پاترول حدود ۳۲ سانت بیشتره  و سیستم ترمزها همون پاترله با استفاده از بوستر دوپرده نیسان و جعبه فرمان هیدرولیک بیوک که فوقالعاده نرم کار میکنه استفاده کردم که البته این قسمت هم ۴ ماه طول کشید !؟

حتما کلیک کنید  مروری بر نمایشگاه خودرو پاریس 2016

۵-شاسی استفاده شده در لامبورگینی وننو شاسی ساخت شماست یا از شاسی خودروی دیگری استفاده کردید؟

زیر بندی وننو با توجه به اینکه اکسلهای سوزوکی ویتارا خیلی جالب هستند ،یعنی به صورت یک تکه کامل در جلو و یک تکه کامل در عقب سوزوکی هستند از این اکسلها استفاده کردم با سیستم ترمز چرخ دیسکی و رینگ ۲۰ اینچ شبیه طرح اصلی وننو  با این تفاوت که اکسلها از وسط برش خورده و طول انها ۲۸ سانت اضافه شده و عرض کل خودرو ۲٫۲۰٫بدست امده با طول ۵ متر  ضمنا از ترمز absاستفاده میشه با سیستم تنظیم ارتفاع کنترلی  ضمنا دیواره چرخ عقب از چرخ جلو مقداری بیشتره  و شاسی با استفاده از قوطی سبک سایز ۹ به صورت ضربدری  و نردبانی با ترکیب کامل  کامپوزیت برای ایجاد ارتعاش  چون کامپوزیت حالت ارتعاش رو ایجاد میکنه و شاسی باید این خاصیت رو داشته باشه و تست عدم پیچش در هنگام تولید  البته دوستان استاد هستند خودشون و تست عدم پیچش لایه به این صورت اجرا بشه که اگر با  جرثقیل از گوشه یک طرف شاسی رو بالا  ببریم طرف مقابل اون نقطه هم بالا بیاد   و در صورت ضعف اون نقطه تقویت میشه البته این روش  تجربی هستش و دستگاههای مخصوص  اندازه گیری  مقاوت شاسی در برابر  فشار وارده قبل و پس از تولید کامل در کارخانجات انجام میشه که بحث ما اون نوع تست ها نیست و مجبوریم در حالت دست ساز مقداری مقاوم تر از حالت استاندارد در نظر بگیریم که مقداری هم باعث افزایش وزن میشه ولی خیلی مهم نیست چون در اینحا صدم ثانیه هم مهم نبوده و هدف تولید کامل یک خودرو میباشد و دوستان اگر چنانچه بخواهیم وارد مقوله انجام محاسبات بشیم بهتره که به هیچ وجه دنبال ابن کار نباشید و فقط اون چیزی که تو ذهنتون است انجام بدبد و ایرادات کارتون رو خودتون متوجه میشید و در خودروهای بعدی اونا رو رفع میکنید

دوست داشتم که برای علاقمندان کلاسهایی بزارم و  تجربیات خودم رو منتقل کنم  و همچنین از تجربه اونا استفاده کنم ولی متاسفانه اصلا فرصت ندارم و ساعت کار من از ۸ صبح تا ۱۱ شبه که باز هم وقت کم میارم.

 


۶-موتور استفاده شده روی خودرو چه موتوری و با چه مشخصاتی است؟

موتور استفاده شده روی طرح اونتادور بیوک هشت سیلندر هستش، چون کار اول بود نمیشد موتور دیگه ای انتخاب کنم مثلا موتور هشت سیلندر لند کروز یکی دیگر از گزینه ها بود که با توجه به داشتن دو  ecu در موتور و گیربکس و نبود سیم کشی اصلی و داشتن سنسورهای فراوان به عنوان تحربه اول مسلما با مشکل مواجه میشدم  و دلیل دوم اینکه با این موتور بیوک و سند بیوک که دارم در حال گرفتن پلاک  تاریخی هستم و اگر  موتور جدبد تری استفاده میکردم امکان گرفتن پلاک نبود.

  • lamborghinipersiangulf-20170207-0015
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0012
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0011

 

۷-در طراحی داخلی خودرو از چه اجناسی استفاده شده است؟

داخل ماشین هم شامل ساخت کامل داشبورد  و بغل دربها بودن که با دو عدد صندلی حرفه ای کاملا تودوزی شده  و همونطور که میدونید بزرگترین داشبورد در خودرو ها مربوط به لامبورگینی هستش که عرض داشبورد ۸۵ سانتی متره  و داشبورد هیچ ماشینی بهش نمیخورد البته شیشه هاش رو هم قالب سازی کردم و فرستادم کارخونه فقط واسه این ماشین تولید شده و مبلغ ۴.۵ میلیون تومان با ارم استاندارد خودرویی  و ایمنی  دوجداره نشکن هزینه شده است.

حتما کلیک کنید  بررسی Porsche Cayman S 2014

 

  • lamborghinipersiangulf-20170207-0010
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0009
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0008

۸-آیا تا بحال به فکر ساخت خودروی داخلی و به تولید انبوه رساندن آن بوده اید؟

تولید خودروی داخلی به هیچ عنوان توجیه ندارد چون خط تولید باید راه اندازی شود و هزینه زیادی دارد و دوما مجوز اینکار داده نمیشه و  و از زمانی که شروع به راه اندازی یک کارخونه میکنید تا تولید محصولتون حداقل چند سال طول میکشه  و با توجه به اینکه چین بازار خودروی دنیا رو داره قبضه  میکنه  و دولت هم از واردات خودروهای چینی حمایت می کنه  توجیه نداره و خودروی داخلی هم خریداری نداره مگر اینکه سرمایه گذاری بسیار سنگینی انجام بشه که اونم مشکلات خودش رو داره

۹-برای ساخت یک خودروی جدید بر روی پلتفورم تازه و در حد و اندازه های سوپر اسپرت های جهان برای رقابت با آن ها چقدر هزینه لازم است؟ آیا کشور ما توانایی رقابت در این بازار را دارد؟

ساخت یک خودروی دست ساز از ابتدا کلا چالش های مهندسی داره  و نمیشه به یک قسمت اشاره کرد، تمام قیمتها با توجه به عدم امکانات دارای چالش هستند و کسی که این کار رو شروع میکنه باید توجه کنه که ریسک بسیار بزرگی هستش و دوما به خودش مطمئن باشه که در هیچ جایی گیر نمیکنه و اگر هم قسمت رو نتونه درست انحام بده کار ناقصه میشه

  • lamborghinipersiangulf-20170207-0006
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0005
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0003

 

۱۰-از چالش هایی که در مسیر ساخت داشته اید برای ما بگویید؟

فک کنم یک کتاب بنویسم بهتره  واسه درد و دل کردن و مشکلات این کار ،چون اگر درست نوشته بشه فک کنم دویست صفحه ای بشه اما در کل شامل طراحی ساخت ماکت قالب گیری تولید نصب بدنه ساخت شاسی اکسلها و کلا زیربندی و سیستم تعلیق  سیستم فرمان  کلاچ ترمز  در مجموع هندلینگ خودرو  تزیینات داخلی  شیشه ها  نصب  شیشه بالابرها دستگیره ها قفلها  تو دوزی سیستم خنک کننده نصب موتور نصب رادیات روغن،ساخت چراغها ی جلو وعقب، تنظیم باز و بست  شدن دربها و کاپوت و صندوق عقب ، ساخت کیلومتر شمار  و نشانکرها  ساخت داشبورد ساخت بغل دربها ساخت سقف از داخل  نصب بخاری کولر سیستم صوتی، نصب باک، کمک ها و محل قرار گرفتن، انها  سیستم کامل اکزوز،  تنظیم موتور نصب گیربکس  و اتصالات پولسها  و مهمترین قسمت رنگ و نقاشی

۱۱-لطفا مختصری از برنامه هایتان در آینده را شرح دهید؟

البته دلیل این که کار وننو عقب افتاد چند دلیل بود یک  در سال گذشته شروع به ساخت یک قایق لوکس تفریحی کردم که با تولید اون در امد زایی بیشتری داسته باشم که متاسفانه حدود  یک سال طول کشید  و به صورت موازی در حال ساخت قایق دلفینی هستم که به زودی اماده میشه چون  مهمتربن قضیه موضوع در امد زایی هستش برای شرکت و پروژه بعد از وننو یک ماشین پرنده شبیه روتور کوپتر  و اسم شرکت رو هم reyhani company motors   گذاشتم RMC انشالله بتونم  این برند رو گسترش بدم موفق باشید.

  • photo_2017-02-06_14-19-37
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0001
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0004
  • veneno
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0011
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0013
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0005
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0006
  • lamborghinipersiangulf-20170207-0014

 

جناب مهندس ریحانی تیم تحریریه وننو از جناب عالی صمیمانه تشکر میکند و آرزوی موفقیت برای کمپانی ریحان موتورز را دارد.

برای دیدن خودوری لامبورگینی اونتادور دست ساز، در نمایشگاه ۲۶ بهمن ماه تهران با شما همراهیم و  شاهد فروش این ماشین خاص هستیم.

هرگونه کپی برداری و برداشت از این مطلب اختصاصی بدون ذکر منبع و عدم کسب اجازه غیر قانونی و شرعا و عرفا ایراد دارد.

468×60 content ad

درباره نویسنده

نویسنده وب سایت وننو ID Telegram:@H_javad

مطالب مرتبط



در حال حاضر دیدگاهی ثبت نشده است...